Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1082/16-G2 Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol 8/16 v individuálním vzdělávání učebnice, školní potřeby a pomůcky, které jsou školou bezplatně poskytovány (tj. učebnice, školní potřeby a pomůcky, které by škola žákovi poskytla při pravidelné školní docházce). Tím došlo k porušení § 41 odst. 9 školského zákona, což bylo při inspekční činnosti zohledněno. 2.4 Preference zákonných zástupců individuálně vzdělávaných žáků pro další období Při rozhovorech se zákonnými zástupci žáků bylo také zjišťováno, zda uvažují o ukončení individuálního vzdělávání svého dítěte, nebo zda v něm chtějí pokračovat na 2. stupni základní školy, případně ještě ve středním vzdělávání. V současnosti stále pokračuje pokusné ověřování individuálního vzdělávání na 2. stupni, které bylo v roce 2015 rozšířeno o dalších 13 škol (nyní je to celkem 19 škol). Ve středním vzdělávání není individuální vzdělávání povoleno. Jsou však státy, kde je individuální vzdělávání povoleno i na tomto stupni (např. Velká Británie, USA). Tabulka č. 5 Preferovali byste individuální vzdělávání dítěte v dalších etapách vzdělávání? – podíl ZZ (v %) Individuální vzdělávání v dalších etapách podíl ano, na 2. stupni ZŠ 80,6 ano, na střední škole 24,2 ne 19,4 Čtyři pětiny z oslovených zákonných zástupců by preferovaly pokračování individuálního vzdělávání i na 2. stupni a přibližně čtvrtina z nich by jej uvítala i na střední škole. Pětině zákonných zástupců vyhovuje současný stav, tj. individuální vzdělávání na 1. stupni základní školy. Graf č. 2 Uvažujete o ukončení individuálního vzdělávání před ukončením vzdělávání dítěte na 1. stupni ZŠ? – podíl ZZ (v %) Přes 90 % zákonných zástupců neuvažuje o ukončení individuálního vzdělávání před ukončením vzdělávání dítěte na 1. stupni, z toho 67,5 % je o tom rozhodně přesvědčeno. Ukončení individuálního vzdělávání ještě na 1. stupni zvažuje 9 % zákonných zástupců (z toho 2,1 % rozhodně), především pominou-li závažné důvody, pro které bylo individuální vzdělávání povoleno (např. vyrovnání jazykové bariéry, vyřešení problematické rodinné situace, úspěšná aklimatizace žáka v kolektivu). 2,1 6,9 23,5 67,5 0 %10 %20 %30 %40 %50 %60 %70 %80 %90 %100 %podíl určitě ano spíše ano spíše ne určitě ne