Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-1082/16-G2 Individuální vzdělávání žáků na 1. stupni základních škol 4/16 činnosti, která byla vykonána na vzorku 54 z těchto škol (se zohledněním názorů 297 zákonných zástupců/vzdělavatelů). 2 Zjištění Následující graf zobrazuje vývoj počtu žáků v individuálním vzdělávání od jeho zavedení v roce 2005. Graf č. 1 Vývoj počtu žáků plnících školní docházku podle § 41 školského zákona (individuální vzdělávání) Zdroj: MŠMT V posledních třech školních rocích byl zaznamenán výraznější nárůst v počtu individuálně vzdělávaných žáků. Důvodem nárůstu může být vedle demografického vývoje také rostoucí zájem zákonných zástupců o alternativní přístupy ke vzdělávání a také snaha vzdělávat své děti odlišně od způsobu, metod a forem, jakými je vzdělávání standardně ve školách realizováno. 2.1 Povolení a zrušení individuálního vzdělávání O povolení individuálního vzdělávání žáka rozhoduje na základě písemné žádosti jeho zákonného zástupce ředitel školy, do které byl žák přijat k plnění povinné školní docházky. Žádost zákonného zástupce musí obsahovat náležitosti stanovené v § 41 odst. 2 školského zákona a § 45 odst. 1 správního řádu.1 Pro povolení individuálního vzdělávání musí být dány závažné důvody, musí být zajištěny dostatečné podmínky (zejména podmínky materiální a ochrany zdraví žáka), vzdělavatel žáka musel získat alespoň střední vzdělání s maturitní zkouškou a musí být zajištěny vhodné učebnice a učební texty, podle nichž se má žák vzdělávat. 1 Žádost zákonného zástupce o individuální vzdělávání musí obsahovat a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo, bylo-li přiděleno, a místo trvalého pobytu žáka nebo bydliště, pokud nemá na území České republiky místo trvalého pobytu, b) uvedení období, ročníku, popřípadě pololetí, kdy má být žák individuálně vzděláván, c) důvody pro individuální vzdělávání žáka, d) popis prostorového a materiálně technického zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka, e) doklady osvědčující splnění vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat, f) seznam učebnic a učebních textů, které budou ve výuce užívány, pokud nejde o učebnice uvedené v § 27 odst. 1, g) další skutečnosti, které mají vliv na průběh vzdělávání žáka, h) vyjádření školského poradenského zařízení. 546 360 376 433 473 481 553 629 832 1 038 1 339 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600