Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3923/15-G2 Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 12/12 Tabulka č. 18 Kontrolní vyšetření klientů v ZV s LMP – meziroční srovnání Kontrolní vyšetření klientů s LMP 2012/2013 2013/2014 2014/2015 rozdíl (v %)* počet klientů pozvaných ke kontrolnímu vyšetření 8 832 10 289 9 716 -5,6 podíl klientů, kteří se skutečně dostavili ke kontrolnímu vyšetření 89,5 89,6 92,6 + 3,0 podíl klientů, u kterých kontrolní vyšetření nevedlo ke změnám ve školském zařazení 90,2 90,1 94,5 + 4,4 Doporučení změny vzdělávacího programu 2012/2013 2013/2014 2014/2015 rozdíl (v %)* z RVP ZV – LMP do RVP ZV 17,0 12,2 14,9 + 2,7 z RVP ZV do RVP ZV - LMP 63,2 57,3 62,1 + 4,8 jiná změna vzdělávacího plánu 19,8 30,5 23,0 - 7,5 Doporučení změny zařazení klienta (typ třídy) 2012/2013 2013/2014 2014/2015 rozdíl (v %)* do individuální integrace na běžné ZŠ 26,4 30,3 26,3 + 4,0 do vzdělávání ve škole/třídě pro žáky se SVP 73,6 69,7 73,8 - 4,0 * Rozdíl mezi školním rokem 2013/2014 a 2014/2015. Ke kontrolnímu vyšetření bylo ve školním roce 2014/2015 pozváno ve srovnání s rokem 2013/2014 o 5,6 % klientů s LMP méně (pokles lze z části zdůvodnit tím, že v předchozím roce mohli být zahrnuti také klienti mimo základní vzdělávání). Podíl klientů, kteří se ke kontrolnímu vyšetření skutečně dostavili, se meziročně mírně zvýšil (o 3 %), stejně jako podíl klientů, u nichž kontrolní vyšetření nevedlo ke změně ve školském zařazení (o 4,4 %). V předchozích letech se tento podíl přitom neměnil. Změna vzdělávacího programu se ve školním roce 2014/2015 týkala 483 klientů s LMP (stejně jako v předchozím roce, kdy šlo o 482 klientů). Klientům, u kterých ke změně došlo, byla častěji doporučena změna z RVP ZV na upravený vzdělávací program pro LMP (nárůst oproti předchozímu roku o 4,8 %, přesto jde o nižší podíl ve srovnání s rokem 2013/2014). Mírně častěji také docházelo ke změně z RVP ZV LMP na RVP ZV (o 2,7 %). Nárůst v těchto programech souvisí s poklesem třetí varianty, tedy jiné změny vzdělávacího plánu. Podobně jako v přechozím roce došlo v důsledku kontrolního vyšetření častěji k zařazení klienta s LMP do individuální integrace na běžné základní škole (o 4 %).