Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3923/15-G2 Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 11/12 Tabulka č. 16 Doporučení převedení klienta ve školním roce 2014/2015 Doporučení změny zařazení klienta (typ třídy) PPP SPC PPP a SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl počet podíl do běžné třídy - individuální integrace 44 32,8 19 18,4 0 0,0 63 26,3 do třídy pro žáky se SVP 90 67,2 84 81,6 3 100,0 177 73,8 celkem* 134 100,0 103 100,0 3 100,0 240 100,0 * Součet klientů zařazených podle typu třídy se odlišuje od celkového počtu klientů, kteří se dostavili ke kontrolnímu vyšetření (po odečtení klientů, u kterých nedošlo ke změně), protože ne všechna zařízení doporučují zařazení klienta podle typu třídy. Ve školním roce 2014/2015 byla doporučena změna typu třídy (běžná/třída pro žáky se SVP) u 240 klientů. Z toho přibližně třem čtvrtinám bylo doporučeno převedení do třídy pro žáky se SVP (speciální třída). Opačná změna (individuální integrace v běžné třídě) byla doporučena 26,3 % těchto klientů. Podíl klientů, kterým bylo doporučeno zařazení do třídy pro žáky se SVP, se meziročně mírně zvýšil (o 4 %), nicméně celkový počet klientů, kterým bylo doporučeno přeřazení do jiného typu třídy, se snížil o 106 klientů. 2.6 Závěry Takto obsahově nastavené zjišťování bylo realizováno již třetím rokem, je tedy možné porovnat zjišťované údaje a uvést srovnání za období školních roků 2012/2013 až 2014/2015. Tabulka č. 17 Nově diagnostikovaní klienti s LMP – meziroční srovnání Nově diagnostikovaní klienti 2012/2013 2013/2014 2014/2015 rozdíl (v %)* nově připsána diagnóza (počet) 4 044 3 921 3 472 -11,5 předáno do hlavní péče jiného ŠPZ 17,0 16,5 10,7 - 5,8 Doporučení vzdělávacího programu 2012/2013 2013/2014 2014/2015 rozdíl (v %)* vzdělávání podle přílohy RVP ZV upravující vzdělávání žáků s LMP 80,4 82,2 79,4 - 2,8 vzdělávání podle RVP ZV 15,1 13,6 17,3 + 3,7 vzdělávání podle RVP ZŠS nebo jiná varianta vzdělávacího programu 4,5 4,2 3,3 - 0,9 Doporučení zařazení klienta (typ třídy) 2012/2013 2013/2014 2014/2015 rozdíl (v %)* vzdělávání ve třídě pro žáky se SVP 74,1 71,4 68,5 - 2,9 individuální integrace v běžné třídě ZŠ 25,9 28,6 31,5 + 2,9 * Rozdíl mezi školním rokem 2013/2014 a 2014/2015. I ve školním roce 2014/2015 pokračoval sestupný trend v počtu klientů, kterým byla diagnóza LMP připsána nově (meziroční pokles o 11,5 %). Zatímco počet klientů, kteří byli předáni do péče jiného zařízení (jiné PPP či jiné SPC), se mezi školními roky 2012/2013 a 2013/2014 téměř nezměnil, ve školním roce 2014/2015 se snížil o 5,8 %. Podíl klientů s diagnózou LMP, kterým bylo doporučeno vzdělávání podle RVP ZV LMP, oproti předchozímu školnímu roku mírně poklesl (o 2,8 %). V souvislosti s tím vzrostl podíl klientů s doporučením k zařazení do RVP ZV, přičemž tento podíl je nejvyšší za tři srovnávané roky. Mírný nárůst (o 2,9 %) zaznamenala individuální integrace klientů s LMP (v posledních třech letech jde o vzestupný trend).