Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3923/15-G2 Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 8/12 zejména Národnímu ústavu pro vzdělávání pro další analýzy a metodické činnosti směrem k ŠPZ. V oblasti stanovování diagnózy se PPP a SPC poměrně liší. Na rozdíl od PPP přichází do SPC třetina klientů z jiného zařízení, které stanovilo diagnózu. PPP a SPC se také poměrně liší dobou pro posuzování diagnózy. V SPC se v pětině případů o diagnóze rozhodne do dvou měsíců, naopak nejvyšší podíl PPP (29,7 %) zvažuje diagnózu déle než rok a druhý nejvyšší podíl poraden (26,7 %) 7 až 12 měsíců. 2.4 Nově diagnostikovaní klienti s lehkým mentálním postižením v základním vzdělávání Následující otázky se vztahovaly již pouze ke klientům v základním vzdělávání. Zaměřovaly se na doporučení ke vzdělávání podle vzdělávacího programu a typu třídy. Výsledky se dále týkají 119 zařízení, která měla nově diagnostikované klienty s LMP v základním vzdělávání (dále „ZV“) a bylo jim vydáno doporučení ke vzdělávání. Tabulka č. 10 Nově diagnostikovaní klienti v ZV ve školním roce 2014/2015 – doporučení ke vzdělávání (počet) Klienti s diagnózou LMP v ZV celkem PPP SPC PPP a SPC celkem vystaveno doporučení ke vzdělávání 881 1 392 35 2 308 Doporučení vystavené klientovi a zákonnému zástupci, určené k předání škole (obsahující návrhy úprav ve vzdělávání žáka), bylo vydáno 2 308 klientům s LMP. Nejvyššímu počtu klientů bylo doporučeno vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání - přílohy upravující vzdělávání žáků s LMP (dále „RVP ZV LMP“, 79,4 %). Doporučení vzdělávat se podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále „RVP ZV“) bylo vystaveno 17,3 % klientů. Pouze malému podílu klientů (3,3 %) bylo doporučeno vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (dále „RVP ZŠS“). Z meziročního srovnání vyplývá, že podíl klientů, kterým bylo doporučeno vzdělávání podle RVP ZV LMP, mírně poklesl (o 2,8 procentního bodu) ve prospěch RVP ZV. Tabulka č. 11 Doporučení vzdělávacího programu ve školním roce 2014/2015 Doporučení vzdělávacího programu PPP SPC PPP a SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl počet podíl vzdělávání podle RVP ZV 219 25,1 168 12,1 10 28,6 397 17,3 vzdělávání podle RVP ZV LMP 594 68,0 1 208 86,8 25 71,4 1 827 79,4 vzdělávání podle RVP ZŠS 61 7,0 16 1,1 0 0,0 77 3,3 Celkem 874 100,0 1 392 100,0 35 100,0 2 301 100,0 * Součet klientů, kterým bylo doporučeno zařazení do příslušných vzdělávacích programů, se odlišuje od celkového počtu klientů s vydaným doporučením, protože některá zařízení neuvedla zařazení do vzdělávacího programu pro všechny klienty s doporučením. Přibližně tři čtvrtiny klientů obdržely také doporučení o zařazení podle typu třídy. Většině těchto klientů bylo doporučeno vzdělávání ve třídě pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (dále „SVP“, 68,5 %). Ostatním klientům byla doporučena individuální integrace v běžné třídě základní školy (dále „ZŠ“). Údaje z meziročního srovnání opět naznačují mírný pokles v podílu doporučení zařazení do třídy pro žáky se SVP (o 2,9 %).