Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3923/15-G2 Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 7/12 Ve školním roce 2014/2015 byla diagnóza LMP nově připsána 3 472 klientům (oproti školnímu roku 2013/2014 se snížil počet klientů s nově připsanou diagnózou o 449). Z toho 16,6 % klientů bylo diagnostikováno souběžné postižení více vadami1. Do péče jiného zařízení (tj. situace, kdy nové SPC či PPP je hlavním poskytovatelem péče o klienta, doporučuje jeho zařazení do určitého typu vzdělávacího programu apod.) byla předána přibližně desetina z nově diagnostikovaných klientů. Fyzický počet klientů s nově připsanou diagnózou LMP je tak ve skutečnosti o něco nižší, protože někteří klienti mohou být uvedeni jako nově diagnostikovaní ve více zařízeních. Ve srovnání se školním rokem 2013/2014 se celkový podíl převedených klientů do péče jiného zařízení snížil z 16,5 % na 10,7 %. Častěji předávají do péče jiného zařízení své klienty s lehkým mentálním postižením PPP (25,7 %) oproti SPC (1,7 %), což odpovídá jejich odlišnému zaměření (PPP disponují zejména psychology, zatímco v SPC pracují také odborníci na speciální pedagogiku apod.). Tabulka č. 8 Nově diagnostikovaní klienti s LMP podle stupně vzdělání ve školním roce 2014/2015 Stupeň vzdělání PPP SPC PPP a SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl počet podíl v PV / školsky nezařazení *) 193 15,2 472 22,2 18 24,3 683 19,7 na 1. stupni ZŠ 825 65,0 944 44,3 22 29,7 1791 51,6 na 2. stupni ZŠ 202 15,9 381 17,9 3 4,1 586 16,9 ve středním vzdělávání 49 3,9 331 15,5 31 41,9 411 11,8 v jiném stupni vzdělávání 0 0,0 1 0,0 0 0,0 1 0,0 *) děti v předškolním věku, které se neúčastní předškolního vzdělávání Nejvyšší podíl nově diagnostikovaných klientů navštěvoval 1. stupeň základní školy (51,6 %). Přibližně pětina klientů byla v předškolním věku, 16,9 % na 2. stupni základní školy a 11,8 % ve středním vzdělávání. Klienti s nově diagnostikovaným LMP byli dále rozděleni podle časového úseku, po jaký byla jejich diagnóza zvažována – od realizace prvního souvisejícího vyšetření, rozhovoru apod. až po rozhodnutí o stanovení diagnózy LMP. Tabulka č. 9 Rozdělení klientů s nově stanovenou diagnózou LMP podle časového úseku, který uplynul od chvíle, kdy začalo zařízení diagnózu LMP zvažovat Časový úsek PPP SPC PPP a SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl počet podíl o diagnóze rozhodlo jiné zařízení 84 6,9 687 32,7 7 9,6 778 22,9 do 2 měsíců 204 16,7 841 40,0 4 5,5 1 049 30,9 3 až 6 měsíců 246 20,1 192 9,1 40 54,8 478 14,1 7 až 12 měsíců 327 26,7 208 9,9 2 2,7 537 15,8 déle než rok 364 29,7 174 8,3 20 27,4 558 16,4 Nejčastěji zařízení o diagnóze LMP rozhodla do 2 měsíců (30,9 %). Ostatní časové úseky (3 až 6 měsíců, 7 až 12 měsíců a déle než rok) byly zastoupeny v podobné míře (okolo 15 %). Ve více než pětině případů (22,9 %) rozhodlo o diagnóze LMP jiné zařízení (jiná PPP nebo jiné SPC). Délka rozhodování o diagnóze LMP je závislá na řadě faktorů a nelze tedy říci, že čím kratší dobu rozhodování trvá, tím lépe. Výše uvedené informace tak budou sloužit 1 Souběžné postižení = postižení dvěma a více vadami, přičemž tyto vady jsou na sobě kauzálně nezávislé. Je to např. kombinace mentálního a tělesného postižení, mentálního a smyslového postižení, smyslové a tělesné postižení apod.