Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3923/15-G2 Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 6/12 vysvětlení, ověření porozumění zadání apod.) – ten využívá 29,2 % zařízení. Pouze necelá pětina zařízení zohledňuje odlišné kulturní podmínky nebo sociokulturní prostředí při interpretaci výsledků testů, případně provádí kvalitativní rozbor výsledků. Zde je jednoznačně prostor pro další zkvalitňování práce ŠPZ, neboť odlišné kulturní podmínky nebo sociokulturní prostředí by měly být při interpretaci výsledků testů zohledňovány vždy. Pět z oslovených ŠPZ takové klienty nemá, a nejsou tedy zahrnuta v tabulce. PPP ve větší míře využívají opakovanou diagnostiku (což koresponduje také s délkou časového úseku, po který je diagnóza zvažována, viz dále) a kvalitativní rozbor výsledků testů, včetně zohlednění sociokulturní odlišnosti při interpretaci. SPC naopak při diagnostice více využívají individuální přístup. 2.2 Celkový počet klientů, kterým byla poskytnuta péče Ve školním roce 2014/2015 poskytlo péči klientům s LMP 142 zařízení (z celkového počtu oslovených ŠPZ tedy 5 zařízení v tomto roce neposkytovalo péči klientům s LMP). Jde o péči včetně diagnostiky a kontrolního vyšetření, jsou zde zahrnuti také klienti docházející na terapii (např. náprava vad řeči) nebo reedukace (rozvíjení narušené nebo nevyvinuté funkce zabezpečující dovednosti, např. čtení a psaní). Celkově byla poskytnuta péče 18 456 klientům s LMP, z toho významná většina (70,5 %) byla klienty SPC. Ve srovnání se školním rokem 2013/2014 vzrostl počet klientů s LMP, kterým byla poskytnuta péče, o 8,2 %. Tabulka č. 6 Klienti s LMP, kterým byla ve školním roce 2014/2015 poskytnuta péče Klienti s diagnózou LMP, kterým byla poskytnuta péče PPP SPC PPP a SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl počet podíl klienti s LMP 4 167 22,6 13 003 70,5 1 286 7,0 18 456 100,0 Jednotlivá zařízení uváděla klienty, kterým poskytla péči bez ohledu na to, zda je daný klient veden zároveň i v péči dalšího zařízení, tj. jiné PPP či jiného SPC; fyzicky je tedy počet klientů s LMP v péči ŠPZ nižší, protože někteří jsou započítáni ve více zařízeních. Dalším z důvodů nárůstu počtu klientů, kterým byla poskytnuta péče, může být zpřesnění metodiky zjišťování (formulace otázky i vzhledem k postupnému získávání zkušeností se zjišťováním takto zaměřených informací). 2.3 Nově diagnostikovaní klienti s lehkým mentálním postižením Další část dotazníku se zaměřovala na nově diagnostikované klienty, tedy klienty, kterým byla diagnóza LMP připsána nově až ve školním roce 2014/2015. Celkem 15 ŠPZ nemělo ve školním roce 2014/2015 žádné nové klienty s LMP, proto dále nejsou zahrnuty do analýz a údaje jsou uváděny za 132 zařízení. Tabulka č. 7 Nově diagnostikovaní klienti s LMP ve školním roce 2014/2015 Nově diagnostikovaní klienti PPP SPC PPP a SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl počet podíl nově připsána diagnóza 1 269 36,5 2 129 61,3 74 2,1 3 472 100,0 – z toho klienti s LMP – souběžné postižení více vadami 109 8,6 456 21,4 12 16,2 577 16,6 – z toho předáno do hlavní péče jiného ŠPZ 326 25,7 37 1,7 9 12,2 372 10,7