Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3923/15-G2 Problematika péče poskytované školskými poradenskými zařízeními žákům s lehkým mentálním postižením ve školním roce 2014/2015 5/12 Jak PPP, tak SPC využívají k diagnostice LMP nejčastěji test WISC III. Ve využití dalších testů se od sebe zařízení poměrně liší. PPP používají častěji Woodcock Johnson International Edition a IDS, naopak SPC využívají ve větší míře SON-R a Stanford-Binetovu zkoušku. Z hlediska metod a postupů stanovování diagnózy byly zjišťovány také postupy zaměřené na adaptivní schopnosti klientů s podezřením na LMP, tj. zvládání požadavků každodenního života v prostředí klienta. Tabulka č. 4 Postupy zaměřené na adaptivní schopnosti klientů s podezřením na LMP (podíl v %) Postup PPP SPC celkem ŠPZ pozorování (v přirozených situacích, ve škole apod.) 70,7 74,5 73,2 konzultace s vyučujícími 63,4 54,3 55,8 rozhovor se zákonnými zástupci 58,5 52,1 55,1 rozhovor 51,2 42,6 44,2 analýza anamnestických dat 48,8 24,5 31,2 diagnostické testy 9,8 20,2 16,7 spolupráce s odbornými pracovišti 14,6 12,8 13,0 školní dotazník 19,5 8,5 12,3 Jiné 7,3 6,4 6,5 Nejčastěji je součástí posuzování adaptivních schopností klientů s podezřením na LMP pozorování klientů (i ve škole, třídě). Pracovníci zařízení také často uváděli rozhovor (se zákonnými zástupci i klienty), konzultace s vyučujícími a rozbor anamnestických údajů o klientovi (tj. souhrn informací o životě klienta podstatných pro stanovení jeho diagnózy). Dotazník také zjišťoval, jak ŠPZ upravují postup diagnostiky LMP u klientů s odlišnými životními podmínkami / z jiného sociokulturního prostředí (výrazně nepodnětné rodinné prostředí, kulturní odlišnost, omezená znalost českého jazyka). Tabulka č. 5 Úprava postupu diagnostiky LMP u klientů s odlišnými životními podmínkami / z jiného sociokulturního prostředí (podíl v %) Postup PPP SPC celkem ŠPZ neverbální metody, specifické metody, testy 61,0 55,9 56,9 individuální přístup 22,0 33,3 29,2 kvalitativní rozbor výsledků, zohlednění uvedených faktorů při interpretaci výsledků 26,8 12,9 18,2 opakovaná diagnostika 22,0 11,8 15,3 využití tlumočníka 14,6 12,9 13,1 konzultace s odborníky 12,2 11,8 11,7 pozorování (ve výuce, v přirozeném prostředí) 9,8 9,7 9,5 dynamická diagnostika 14,6 5,4 8,0 analýza anamnestických údajů 7,3 7,5 7,3 konzultace s rodiči 4,9 6,5 5,8 projektivní testy 0,0 4,3 2,9 standardní přístup 2,4 1,1 1,5 ŠPZ nejčastěji používají pro diagnostiku LMP u klientů s odlišnými životními podmínkami / z jiného sociokulturního prostředí neverbální testové metody (např. testy s využitím výtvarného projevu klientů), případně jiné vhodné specifické testy a metody, včetně těch, které jsou méně závislé na jazykovém a kulturním prostředí žáka (56,9 % zařízení). Často zařízení používají také individuální přístup (v podobě modifikace otázek, podrobnějšího