Tematická zpráva Česká školní inspekce Žáci vzdělávaní v jednotlivých Čj.: ČŠIG-3922/15-G2 vzdělávacích programech základního vzdělávání 8/9 Specifické formy podpory poskytuje žákům 38,8 % škol ze všech škol, které mají alespoň jednoho romského žáka. Konkrétní specifické formy podpory uváděly dále pouze tyto školy (811). Školy nejčastěji podporují romské žáky formou individualizace ve výuce (72,9 %). Školy také často úzce spolupracují s OSPOD (65,2 % škol) a se školskými poradenskými zařízeními (52,2 %). Necelá polovina škol umožňuje žákům přípravu na vyučování ve škole nebo ve školní družině a využívá individuální vzdělávací plán. Z hlediska využití specialistů má přibližně čtvrtina škol k dispozici v rámci školního poradenského pracoviště speciálního pedagoga, se kterým spolupracuje. Školní psycholog je k dispozici méně často (29,6 %). Asistenta pedagoga ve třídě má 34,9 % škol a asistenta, kterého sdílí více tříd, má čtvrtina škol. Ostatní formy podpory zobrazuje graf č. 3. Graf č. 3 Specifické formy podpory romským žákům (podíl škol v %)1 1 Graf se vztahuje k 811 školám, které poskytují nějakou specifickou formu podpory romským žákům. 0,2 1,0 4,7 9,2 9,4 10,5 10,7 11,1 16,2 16,6 18,4 25,3 29,6 34,9 35,0 37,7 42,5 47,1 47,8 52,2 65,2 72,9 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 výuka romštiny výuka českého jazyka jako druhého jazyka sociální pedagog spolupráce s nízkoprah. předškol. klubem formativní hodnocení rozložení vzdělávání do více ročníků (opakování)spolupráce s MŠ připr. romské děti plán pedagogické podpory změny v organizaci výuky dělení hodin –snížení počtu žáků ve tříděpřípravná třída sdílený asistent pedagoga pro více tříd spolupráce se škol. psychologem škol. porad. pracovištěasistent pedagoga ve tříděspolupráce s neziskovými organizacemi spolupráce se spec. pedagogem škol. porad. pracovištěaktivizační metody výuky individuální vzdělávací plán možnosti přípravy na vyučování ve škole nebo ŠD úzká spolupráce se škol. porad. zařízením úzká spolupráce s OSPOD individualizace ve výuce