Tematická zpráva Česká školní inspekce Žáci vzdělávaní v jednotlivých Čj.: ČŠIG-3922/15-G2 vzdělávacích programech základního vzdělávání 6/9 2 Zjištění 2.1 Počty žáků podle vzdělávacího programu Dotazník byl zaměřen zejména na srovnání počtu romských žáků a žáků neromských v jednotlivých vzdělávacích programech (RVP ZV, RVP ZV LMP, RVP ZŠS. Výsledky za tyto oblasti získané ze základních škol zapsaných do školského rejstříku, které se zjišťování zúčastnily (4 098), a v členění podle jednotlivých vzdělávacích programů jsou uvedeny v následující tabulce. Tabulka č. 3 Školy a žáci ve vzdělávacích programech ve školním roce 2015/2016 (4098 škol) Počty žáků ve vzdělávacích programech počet podíl Počet žáků v základní škole celkem 878 649 – – z toho počet romských žáků 34 191 3,9 Počet škol, které mají alespoň 1 romského žáka 2 096 51,1* Počet žáků vzdělávaných podle RVP ZV 857 369 – – z toho počet romských žáků 29 024 3,4 Počet škol, které mají alespoň 1 romského žáka vzděl. dle RVP ZV 1 893 46,2* Počet žáků vzdělávaných podle RVP ZV LMP 14 810 – – z toho počet romských žáků 4 539 30,6 Počet škol, které mají alespoň 1 romského žáka vzděl. dle RV ZV LMP 422 10,3* Počet žáků vzdělávaných podle RVP ZŠS 6 470 – – z toho počet romských žáků 628 9,7 Počet škol, které mají alespoň 1 romského žáka vzděl. dle RVP ZŠS 183 4,5* * z celkového počtu 4098 škol 2.2 Meziroční srovnání počtu romských žáků Výsledky analýzy u srovnatelného počtu 1 325 škol uvádí tabulka č. 4. Tabulka č. 4 Meziroční srovnání počtu romských žáků (1 325 škol)* Počty žáků ve vzdělávacích programech 2014/2015 2015/2016 počet žáků vzdělávaných podle RVP ZV 257 789 – 262 442 – z toho romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV 12 289 4,8 14 293 5,4 počet žáků vzdělávaných podle RVP ZV LMP 11 568 – 14 240 – z toho romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV LMP 3 639 31,5 4 409 31,0 * Školy, kde byl na základě informace MŠMT již ve školním roce 2014/2015 vzdělávání alespoň 1 žák s diagnostikovaným LMP. 2.3 Překážky při zohledňování individuálních potřeb žáků Součástí inspekčního elektronického zjišťování byla také oblast překážek, které dle názoru ředitelů škol zabraňují efektivnímu zohledňování individuálních potřeb žáků. Vzhledem k tomu, že v této problematice již nejde o meziroční srovnávání, byly do analýz zahrnuty odpovědi všech škol zapojených do šetření.