Česká školní inspekce Zpráva z kontroly ve školských Čj.: ČŠIG-3925/15-G2 poradenských zařízeních 5/8 posudky výčet kompenzačních pomůcek, specifikaci případné asistence nebo tlumočnické potřeby (94 %) a popis úprav hodnocení písemného nebo ústního projevu žáka (92,8 %). 3.2 Kontrolní část Česká školní inspekce primárně kontrolovala udělování odborných posudků pro PUP MZ, dále byla kontrola zaměřena na informovanost žáků a zákonných zástupců, na zprávy z vyšetření a doporučení a na vedení dokumentace. Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších úprav, v § 20, odst. 4 uvádí, že: „Podmínky pro konání maturitní zkoušky se upraví žákovi vždy, pokud z posudku vyplývá, že zdravotní postižení nebo zdravotní znevýhodnění trvá k termínu odevzdání přihlášky déle než jeden rok“. Z této formulace tedy nevyplývá, že žák žádající o uzpůsobení MZ musí být v evidenci daného ŠPZ déle než rok, ale vyplývá z ní pouze to, že poradenský pracovník v rámci své diagnostiky identifikoval obtíže, které prokazatelně trvají déle než rok. S ohledem na tuto skutečnost tedy nebylo zjištěno žádné neoprávněné vydání posudku, to znamená, že žáci sice nebyli v předcházejícím období svého vzdělávání na SŠ v evidenci ŠPZ, ale jejich obtíže identifikované poradenským zařízením měly dle jejich posouzení dlouhodobý charakter. V této souvislosti je však na místě zvážit, zda by v takových situacích neměla být stanovena povinná konzultace mezi ŠPZ a školou, tak, aby pro určení skutečné šíře problémů žáka mělo ŠPZ k dispozici další podpůrné informace, jako jsou např. žákovské práce, a nemuselo se rozhodovat jen na základě jednorázového posouzení stavu klienta v momentě jeho návštěvy ŠPZ. Porušení lhůty pro vystavení posudku pro žáky SPUO-1 (minimálně 1 rok v péči ŠPZ) bylo zjištěno v 5 zařízeních (4 PPP a 1 sloučené PPP a SPC). Tabulka č. 2 Porušení v oblasti informovanosti žáků a zákonných zástupců Položky počet zařízení PPP SPC sloučené PPP a SPC porušení v oblasti informovanosti žáků a zák. zástupců 7 6 0 1 Oblasti porušení žák/zák. zástupce nebyl informován o všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby (§ 1 odst. 3 písm. a) 6 5 0 1 žák/zák. zástupce nebyl informován o prospěchu, důsledcích i možných následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta (§ 1 odst. 3 písm. b) 6 5 0 1 žák/zák. zástupce nebyl informován o právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb (§ 1 odst. 3 písm. c) 5 4 0 1 Porušení právních předpisů v oblasti informovanosti žáků a zákonných zástupců bylo zjištěno v 7 zařízeních (10,1 % z kontrolovaných zařízení). Porušení byla zaznamenána v 6 PPP a 1 sloučeném PPP a SPC. V 6 zařízeních nebyl žák či jeho zákonný zástupce informován o všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby (§ 1 odst. 3 písm. a) vyhlášky 72/2005 Sb.). Ve stejném počtu zařízení nebyl žák či jeho zákonný zástupce informován o právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb (§ 1 odst. 3 písm. b). V 5 zařízeních nebyl žák či jeho zákonný zástupce informován o prospěchu, důsledcích i možných následcích, pokud poradenská služba nebude poskytnuta (§ 1 odst. 3 písm. c).