Česká školní inspekce Zpráva z kontroly průběhu závěrečné zkoušky Čj.: ČŠIG-3575/15-G2 podle jednotného zadání 6/7 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ani Národní ústav pro vzdělávání, který byl organizací procesu jednotných závěrečných zkoušek pověřen, nedisponují statistickými informacemi o skutečném počtu žáků, kteří se v jednotlivých oborech závěrečné zkoušky zúčastnili. Z tohoto důvodu není možné poskytnout přesné informace o skutečné výši celkových nákladů, které musely školy a žáci na realizaci praktické části závěrečné zkoušky vynaložit, aniž by jim tyto náklady byly jakkoli kompenzovány. 3.2 Kontrolní část V rámci závěrečné zkoušky kontrolovala Česká školní inspekce podmínky a průběh písemné zkoušky, praktické zkoušky a ústní zkoušky. Kontrolováno bylo personální zajištění zkoušky, organizace a průběh zkoušky a řádné vedení dokumentace ke zkoušce, u ústní zkoušky byla navíc provedena kontrola oblasti hodnocení zkoušek. Při kontrole závěrečné zkoušky v řádném termínu (v květnu a červnu 2015) zjistila Česká školní inspekce nízký počet porušení právních předpisů, přičemž tato porušení navíc neměla zásadnější dopad na průběh závěrečné zkoušky. Celkem byla zjištěna porušení právních předpisů v 5 oborech vzdělání ve 4 školách (na jedné škole bylo zjištěno porušení ve dvou oborech). V první škole byla zjištěna porušení právních předpisů v organizaci a průběhu písemné zkoušky u 3 oborů vzdělání. Žáci v oborech vzdělání 69-51-H/01 Kadeřník a 65-51-H/01 Kuchař – číšník si téma pro písemnou zkoušku nevolili, ale losovali. Škola tedy nepostupovala v souladu s § 2 odst. 2 vyhlášky č. 47/2005 Sb. Ve druhé škole konali písemnou zkoušku žáci oboru 69-51-H/01 Kadeřník v pondělí 8. června 2015, téma si žáci zvolili již ve čtvrtek 4. června 2015, přestože v Organizačním pokynu Jednotného zadání závěrečné zkoušky bylo uvedeno, že čas nezbytný pro volbu tématu písemné zkoušky bezprostředně předchází písemné zkoušce. Tímto postupem byl fakticky prodloužen čas na samotné zpracování písemné zkoušky nad rámec povolených 240 minut. Tím byl porušen § 2 odst. 2 vyhlášky č. 47/2005 Sb. V další škole bylo zjištěno jedno porušení právních předpisů v personálním zajištění zkoušky. Ředitel školy jmenoval místopředsedu a další členy zkušební komise dne 31. března 2015, čímž porušil § 3 odst. 5 vyhlášky č. 47/2005 Sb., podle kterého jmenuje ředitel školy místopředsedu a další členy zkušební komise do 15. března příslušného školního roku. Ve čtvrtém případě nerespektoval ředitel školy posudek vydaný pedagogicko-psychologickou poradnou, který obsahoval doporučení k uzpůsobení podmínek při vzdělávání žáka včetně závěrečných zkoušek. Ředitel školy žákovi nestanovil na základě posudku konkrétní podmínky průběhu praktické závěrečné zkoušky vzhledem k typu a stupni zdravotního postižení a jeho vzdělávacích potřeb. Při hodnocení žáka z praktické závěrečné zkoušky nebylo přihlédnuto k povaze jeho postižení nebo znevýhodnění, čímž došlo k porušení § 16 odst. 6 školského zákona. 4 Závěry Česká školní inspekce zjistila při kontrole závěrečné zkoušky v řádném termínu roku 2015 nízký počet porušení právních předpisů, která navíc neměla výraznější dopad na průběh závěrečné zkoušky. Porušení právních předpisů byla zjištěna pouze v 5 oborech vzdělání ve 4 školách (na jedné škole bylo zjištěno porušení ve dvou oborech), což představuje 1,9 % z kontrolovaných oborů vzdělání. Malý počet porušení právních předpisů je