Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3172/15-G1 Poskytování školských služeb a vzdělávání v domovech mládeže 12/13 Tabulka č. 16 Počet akcí realizovaných domovem mládeže v oblasti prevence rizikového chování 2013/2014 2014/2015 počet akcí průměr za 1 domov mládeže počet akcí průměr za 1 domov mládeže 4 159 12,6 4 337 13,0 Při pohledu na meziroční srovnání počtu akcí realizovaných domovem mládeže v oblasti prevence rizikového chování je zřejmé, že počet těchto akcí vzrostl. Ve školním roce 2014/2015 bylo realizováno 4 337 akcí zaměřených na prevenci rizikového chování, což představuje v průměru 13 akcí na jeden domov mládeže. Tabulka č. 17 Druhy realizovaných akcí a aktivit v oblasti rizikového chování 2013/2014 2014/2015 Druhy realizovaných akcí a aktivit počet podíl (v %) počet podíl (v %) preventivní programy 207 59,1 213 60,3 přednášky a besedy 296 84,6 293 83,0 exkurze 83 23,7 91 25,8 film 194 55,4 197 55,8 studijní materiály (brožury, časopisy, literatura) 248 70,9 259 73,4 jiné 84 24,0 87 24,6 V rámci prevence rizikového chování realizovaly ve školním roce domovy mládeže nejčastěji přednášky a besedy (83 %). Necelé tři čtvrtiny domovů mládeže (73,4 %) poskytovaly studijní materiály (brožury, časopisy a literatura). Realizaci preventivních programů uvedlo 60,3 % domovů mládeže. Využití filmu v oblasti prevence rizikového chování zmínilo 55,8 % domovů mládeže. Jiné druhy akcí a aktivit byly zaznamenány u čtvrtiny domovů mládeže, jednalo se např. individuální pohovory s žáky, soutěže různého druhu, vycházky do přírody apod. Domovy mládeže poskytují poradenskou pomoc žákům a studentů při osobních i studijních problémech. Méně formální charakter domovů mládeže a vstřícný přístup většiny vychovatelů zvyšuje důvěru žáků v nabízenou pomoc a přispívá k jejich lepší adaptaci na novou školu a nový styl života spojený s odloučením od rodiny. Převládá a dále se zvyšuje počet případů, kdy ubytování hledají u svých vychovatelů pomoc i při řešení osobních problémů rodinného charakteru. Projevy rizikového chování domovy mládeže identifikují a včas řeší, závažné (jako šikana) se objevují ojediněle, nejčastěji domovy mládeže řeší problémy kouření a porušování vnitřních řádů. 3 Závěr Inspekční elektronické zjišťování zaměřené na problematiku domovů mládeže bylo prvním svého druhu. Informace byly zjišťovány za školní roky 2013/2014 a 2014/2015 od domovů mládeže zřizovaných kraji, obcemi, církvemi a soukromými subjekty. Kromě počtu ubytovaných žáků a studentů byla pozornost zaměřena také na formy podpory směřující ke zlepšení výsledků vzdělávání žáků. Dále byla pozornost zacílena na zájmovou činnost, na nabízené kroužky a počty žáků a studentů, kteří je navštěvovali. Byla zjišťována také podpora v oblastech prevence rizikového chování žáků a studentů a kariérového poradenství.