Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3172/15-G1 Poskytování školských služeb a vzdělávání v domovech mládeže 9/13 Tabulka č. 10 Počty studentů oborů vyššího odborného vzdělávání v kroužcích 2013/2014 2014/2015 Kroužky počet žáků průměr za 1 domov mládeže počet domovů mládeže počet žáků průměr za 1 domov mládeže počet domovů mládeže sportovní 560 6,8 82 521 6,4 82 jazykové 23 2,9 8 27 2,7 10 ICT 96 8,7 11 99 9,0 11 technické 0 0,0 0 1 1,0 1 výtvarné 205 5,0 41 194 4,6 42 hudební 46 3,5 13 41 2,7 15 taneční 18 3,0 6 32 2,9 11 společenské hry 114 3,8 30 138 3,9 35 jiné 131 4,2 31 156 4,7 33 Nižší zastoupení studentů oborů vyššího odborného vzdělávání v domovech mládeže v porovnání se středoškolskými žáky se ukázalo i v nižší účasti těchto studentů v zájmové činnosti. Podobně jako středoškolští žáci se i studenti vyšších odborných škol nejvíce zapojovali do kroužků sportovních. Podíly žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol v kroužcích je zobrazen v tabulce č. 11. Tabulka č. 11 Podíly žáků a studentů v kroužcích (v %)2 2013/2014 2014/2015 2013/2014 2014/2015 Kroužky podíl žáků SŠ podíl studentů VOŠ sportovní 35,8 36,7 25,4 27,6 jazykové 1,9 2,2 1,0 1,4 ICT 5,4 5,1 4,4 5,3 technické 2,6 2,5 0,0 0,1 výtvarné 11,2 11,7 9,3 10,3 hudební 3,5 3,7 2,1 2,2 taneční 3,3 3,2 0,8 1,7 společenské hry 14,6 14,7 5,2 7,3 jiné 12,0 12,9 5,9 8,3 2.5 Podpora prevence v oblastech rizikového chování a kariérového poradenství Mezi specifické aktivity, které domovy mládeže poskytují, je zejména prevence rizikového chování žáků. Vychází z nabídky činností domova mládeže a z nastavení vhodných pravidel vnitřního řádu. Pozitivní vliv na tuto oblast má vytváření podmínek pro rozvoj neformálního vzdělávání, využívání etické, osobnostní a sociální výchovy v rámci zájmových aktivit. Při stanovování hlavních cílů prevence je důležitá součinnost domova mládeže se školou. 2 Podíly žáků/studentů v kroužcích byly spočítány z celkového počtu žáků/studentů za 1. pololetí.