Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3172/15-G1 Poskytování školských služeb a vzdělávání v domovech mládeže 6/13 a podíly domovů mládeže, které poskytují jednotlivé formy podpory směřující ke zlepšení výsledků vzdělávání. Tabulka č. 5 Formy podpory směřující ke zlepšení výsledků vzdělávání 2013/2014 2014/2015 Formy podpory počet podíl (v %) počet podíl (v %) doučování 238 63,5 245 65,3 pomoc při domácí přípravě 323 86,1 329 87,7 možnost přípravy v knihovně/studovně 299 79,7 301 80,3 možnost přípravy ICT učebně 267 71,2 267 71,2 jiné 70 18,7 69 18,4 podporu jsme neposkytovali 1 0,3 0 0,0 Mezi nejčastější formy podpory směřující ke zlepšení výsledků vzdělávání patřily ve školním roce 2014/2015 pomoc při domácí přípravě (87,7 %) a možnost přípravy v knihovně/studovně (80,3 %). K dalším velmi častým formám podpory se řadily možnost přípravy v ICT učebně (71,2 %) a doučování (65,3 %). Jiné formy podpory byly zaznamenány v 18,4 %. Šlo zejména o celodenní přístup k internetu, poskytování studijních materiálů, knih a literatury, dále pak konzultace, přednášky a besedy. V některých domovech mládeže se také organizuje doučování za pomoci starších spolužáků z vyšších ročníků. Využívání forem podpory je ve sledovaných letech obdobné. Tabulka č. 6 Předměty, ve kterých bylo poskytnuto doučování 2013/2014 2014/2015 Předmět počet podíl (v %) počet podíl (v %) český jazyk 179 75,2 186 77,2 cizí jazyk 135 56,7 139 57,7 matematika 169 71,0 179 74,3 odborné předměty 132 55,5 140 58,1 jiné 20 8,4 21 8,7 Respondenti měli dále uvést, v jakých předmětech poskytoval domov mládeže doučování.1 V obou sledovaných letech byly nejčastějšími doučovanými předměty český jazyk a matematika, jejich doučování poskytovaly přibližně tři čtvrtiny domovů mládeže. Doučování cizího jazyka či odborných předmětů probíhalo v necelých 60 % domovů mládeže. K doučování jiných předmětů došlo pouze v necelé desetině škol (jednalo se převážně o přírodovědné a společenskovědní předměty). Domovy mládeže poskytují ubytovaným i pomoc při zlepšování studijních výsledků. Nejčastěji je žáky vyhledávána pomoc v českém jazyce a matematice, což ukazuje na problémy s osvojováním klíčových gramotností i u žáků středních škol. 1 Na tuto otázku odpověděly pouze domovy mládeže, které poskytovaly doučování (238 domovů mládeže ve školním roce 2013/2014 a 241 domovů mládeže ve školním roce 2014/2015).