Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3032/15-G21 Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem 29/39 češtiny jako příprava na maturitní zkoušku z českého jazyka a literatury (13,9 %) a přípravný kurz češtiny před vstupem na střední školu nebo na začátku 1. ročníku (12,7 %). Zanedbatelný podíl žáků s odlišným mateřským jazykem (1,1 %) je vzděláván podle individuálního vzdělávacího plánu nebo má od školského poradenského zařízení doporučenu integraci. Přiznané uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky má také minimální podíl žáků s odlišným mateřským jazykem (1,6 %). Ředitelé a ředitelky středních škol byli dále dotázáni, co by potřebovali k tomu, aby byly poskytovaná podpora a výuka žáků s odlišným mateřským jazykem jako celek kvalitnější. Tabulka č. 32 Potřeby pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem Oblasti Podíl škol (v %) Dostatek finančních prostředků 53,2 Státem jasně definovaný způsob podpory 51,6 Výukové materiály pro žáky 40,9 Metodická podpora při vzdělávání a začleňování žáků 31,7 Větší kapacita pedagogů na individualizaci (méně žáků ve třídě, asistent pedagoga) 26,2 Vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (návod pro pedagogy při výuce češtiny) 23,2 Další vzdělávání pedagogických pracovníků v této oblasti 20,7 Dostupná jazyková příprava 16,4 Jiné – jaké 1,9 Pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem by ředitelé a ředitelky škol nejčastěji potřebovali dostatek finančních prostředků (53,2 %) a jasně definovaný způsob podpory ze strany státu (51,6 %). Výukové materiály pro žáky zmínilo 40,9 % ředitelů. Necelá třetina ředitelů a ředitelek uvedla metodickou podporu při vzdělávání a začleňování žáků. Méně často byla zmiňována větší kapacita pedagogů na individualizaci (26,2 %), vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (23,2 %), další vzdělávání pedagogů v této oblasti (20,7 %) a dostupná jazyková příprava (16,4 %). V oblasti financování bylo zjištěno, že většina škol nemá žádné další prostředky na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem. Rozvojové nebo dotační programy Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy využilo11,8 % škol a podporu z evropských zdrojů pouze 4,4 % škol. Přibližně pětina škol financovala žáky s odlišným mateřským jazykem z jiných zdrojů – vlastní zdroje školy, školné a finanční prostředky od rodičů. Graf č. 7 Vyhovuje současný způsob získávání finančních prostředků na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem (nejen cizinců)? – podíl škol (v %) Současný způsob získávání finančních prostředků na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem hodnotí polovina škol jako vyhovující a polovina jako nevyhovující. Současný způsob 3,9 46,3 37,1 12,8 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne