Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3032/15-G21 Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem 17/39 Graf č. 4 Vyhovuje současný způsob získávání finančních prostředků na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem (nejen cizinců)? – podíl škol (v %) Při hodnocení způsobu získávání finančních prostředků na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem (tj. nejen cizinců) převážila negativní stanoviska. Současný způsob získávání finančních prostředků rozhodně nebo spíše nevyhovuje 57,2 % ředitelů a ředitelek základních škol. Rozhodný souhlas vyslovilo pouze 2,8 % z nich. Graf č. 5 Jsou finanční prostředky v dostatečném objemu, aby pokryly potřebný rozsah podpory? – podíl škol (v %) Ještě výrazněji než v předchozí otázce ředitelé a ředitelky základních škol nesouhlasili s tím, že by finanční prostředky na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem byly poskytovány v dostatečném objemu (rozhodně nebo spíše nesouhlasilo 60,9 % ředitelů a ředitelek). Graf č. 6 Průměrný objem finančních prostředků potřebný na jednoho žáka – podíl škol (v %) Na otázku, kolik finančních prostředků by v průměru potřebovali na jednoho žáka s odlišným mateřským jazykem, uváděli ředitelé a ředitelky nejčastěji 5 000 až 10 000 Kč (necelá třetina z nich). Finanční částka do 5 000 Kč by postačovala necelé čtvrtině ředitelů a ředitelek a necelá pětina z nich by potřebovala 10 000 až 15 000 Kč. Zbylá čtvrtina vedoucích pedagogických pracovníků by uvítala více než 15 000 Kč. 2,8 40,0 42,9 14,3 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne 3,0 36,1 45,7 15,2 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne 24,2 31,5 19,3 11,7 13,2 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 do 5 000 Kč5 000 - 10 000 Kč10 000 - 15 000 Kč15 000 - 20 000 Kčvíce než 20 000 Kč