Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3032/15-G21 Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem 16/39 Z výsledků inspekčního elektronického zjišťování je zřejmé, že převažuje jazyková příprava na kmenové škole. Cílem jazykové přípravy je připravit žáky na komunikaci v češtině a na vstup do výuky ve vyučovacím jazyce, kterému nerozumí. To však není možné kvalitně zajistit v běžné výuce, zejména bez předchozí odborné přípravy pedagoga. Vzdělávání pedagogů zaměřené na žáky cizince nebo žáky s odlišným mateřským jazykem bylo následně zjišťováno při inspekční činnosti na místě. Ředitelé a ředitelky škol byli v rámci inspekčního elektronického zjišťování dále dotázáni, co by potřebovali k tomu, aby byly poskytovaná podpora a výuka žáků s odlišným mateřským jazykem jako celek kvalitnější. Tabulka č. 18 Potřeby pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem Oblasti Podíl škol v % Dostatek finančních prostředků 58,3 Výukové materiály pro žáky 51,4 Větší kapacita pedagogů na individualizaci (méně žáků ve třídě, asistent pedagoga) 49,1 Státem jasně definovaný způsob podpory 47,6 Metodická podpora při vzdělávání a začleňování žáků 39,6 Vzdělávací obsah češtiny jako druhého jazyka (návod pro pedagogy při výuce češtiny) 27,1 Další vzdělávání pedagogických pracovníků v této oblasti 24,6 Dostupná jazyková příprava 14,7 Jiné 6,7 Nejvíce ředitelů a ředitelek škol uvedlo, že pro kvalitnější podporu a výuku žáků s odlišným mateřským jazykem by potřebovali dostatek finančních prostředků (58,3 %). Přibližně polovina ředitelů a ředitelek pak jmenovala výukové materiály pro žáky, větší prostor pro individualizaci výuky (např. méně žáků ve třídě, asistent pedagoga apod.) a státem jasně definovaný způsob podpory. Častěji byla zmiňována také metodická podpora při vzdělávání a začleňování žáků (39,6 %). Nejen z předchozí otázky je zřejmé, že financování hraje v podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem zásadní roli. V inspekčním šetření bylo tedy zjišťováno, zda a z jakých zdrojů je podpora žáků s odlišným mateřským jazykem financována, zda současný způsob získávání finančních prostředků na podporu žáků s odlišným mateřským jazykem ředitelům a ředitelkám škol vyhovuje a zda jsou finanční prostředky poskytovány v adekvátním objemu. V současné době je finanční zdroje na jazykovou podporu žáků cizinců (nikoliv žáků s českým občanstvím a odlišným mateřským jazykem) možné získávat zejména z rozvojových programů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Inspekční zjišťování ukázalo, že pouze 24,3 % škol žádá o finanční prostředky z těchto zdrojů. Vzhledem k tomu, že čerpání finančních prostředků z rozvojových programů je vázáno na kalendářní, nikoliv na školní rok, poukazují ředitelé a ředitelky na opakovanou personální a finanční nejistotu škol v oblasti zajištění asistence a související administrativní zátěž pro vedení škol. Česká školní inspekce také zjišťovala, z jakých zdrojů školy vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem financují. Prostředky z Evropského sociálního fondu využívá pouze 4 % škol a 9,4 % škol získávalo finance na podporu z jiných zdrojů (zejména prostředky školy z běžné i doplňkové činnosti, podpora rodičů či sponzorů apod.).