Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3032/15-G21 Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem 14/39 3 Základní vzdělávání 3.1 Výsledky inspekčního elektronického zjišťování v základním vzdělávání Do inspekčního elektronického zjišťování na téma vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem bylo zapojeno 3 810 základních škol zapsaných ve školském rejstříku. Ve školním roce 2014/2015 se podle výpovědí ředitelů a ředitelek vzdělávalo v těchto základních školách 20 102 žáků s odlišným mateřským jazykem, z toho 14 967 žáků cizinců (74,5 %) a 5 135 žáků z České republiky, pro které je čeština druhým jazykem, nikoliv jazykem mateřským (25,5 %). Celkově tvořili žáci s odlišným mateřským jazykem 2,5 % z celkového počtu žáků. Prvním až třetím rokem se vzdělávalo ve škole 61 % z celkového počtu žáků s odlišným mateřským jazykem (podrobněji viz tabulka č. 15). Tabulka č. 15 Počet žáků s odlišným mateřským jazykem v základním vzdělávání Žáci s odlišným mateřským jazykem Žáci s cizí státní příslušností Žáci z ČR, pro které je čeština druhým jazykem, nikoliv jazykem mateřským Žáci s odlišným mateřským jazykem celkem Počet Podíl Počet Podíl Počet Podíl celkem 14 967 74,5 5 135 25,5 20 102 100,0 Z toho 1. rokem 3 401 22,7 1 000 19,5 4 401 21,9 Z toho 2. rokem 2 612 17,4 734 14,3 3 346 16,6 Z toho 3. rokem 3 244 21,7 1 279 24,9 4 523 22,5 Z toho jiným rokem 5 710 38,2 2 122 41,3 7 832 39,0 Alespoň jednoho žáka s odlišným mateřským jazykem uvedla přibližně polovina základních škol. Na následující otázky odpovídaly již pouze tyto školy. Podle ředitelů a ředitelek škol potřebuje z celkového počtu žáků s odlišným mateřským jazykem jazykovou podporu 22,4 % žáků a tuto podporu dostává 20,7 % z nich. Při odhadu potřeby jazykové podpory ze strany ředitelů a ředitelek škol je potřeba vycházet z faktu, že školy nedisponují materiálem pro jazykovou diagnostiku, který by určil úroveň komunikačního i odborného jazyka, a velmi často je jazyková úroveň odhadována pouze na základě komunikačních dovedností žáka. Lze tedy odhadovat, že reálný počet žáků s odlišným mateřským jazykem, kteří potřebují jazykovou podporu, může být vyšší. Jakým způsobem je jazyková podpora zajištěna v základních školách, zobrazuje následující tabulka. Tabulka č. 16 Způsob zajištění jazykové podpory Forma podpory Podíl škol (v %) Individuální podpora pedagoga (např. formou individuálního vzdělávacího plánu nebo vyrovnávacího plánu) 60,1 Individuální nebo skupinové doučování češtiny po vyučování 59,8 Asistent pedagoga v době výuky 19,1 Hodiny/kurz češtiny v době běžné výuky (například místo českého jazyka) 18,4 Jiným způsobem 13,2 Uvedených 20,7 % žáků s odlišným mateřským jazykem dostává jazykovou podporu zejména v době běžné výuky (60,1 % škol) a při individuálním nebo skupinovém doučování češtiny (59,8 %). V menší míře je ve výuce využíván asistent pedagoga (19,1 %). Přibližně pětina škol