Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-3032/15-G21 Vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem 6/39 Graf č. 1 Vyhovuje současný způsob získávání finančních prostředků na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem (nejen cizinců)? – podíl škol (v %) Jak již bylo uvedeno, ředitelé a ředitelky škol potřebují pro děti s odlišným mateřským jazykem dostatek financí. Z grafu č. 1 je patrné, že více než polovina ředitelů a ředitelek není spokojena se současným způsobem získávání finančních prostředků na podporu dětí s odlišným mateřským jazykem. Ještě více z nich (59,3 %) se domnívá, že finanční prostředky dostatečně nepokrývají potřebný rozsah podpory dětí s cizí státní příslušností a dětí, pro které je čeština druhým jazykem (viz graf č. 2). Graf č. 2 Jsou finanční prostředky poskytovány v dostatečném objemu, aby pokryly potřebný rozsah podpory? – podíl škol (v %) Dále se ředitelé a ředitelky vyjadřovali k tomu, kolik finančních prostředků by na jedno dítě s odlišným mateřským jazykem v průměru potřebovali. Necelých 40 % z nich uvedlo, že by jim dostačovala částka do 5 000 Kč. S částkou v rozmezí 5 000 Kč – 10 000 Kč by bylo spokojeno 31,3 % ředitelů a ředitelek. Přibližně šestina dotázaných by pak potřebovala více než 15 000 Kč. Přesné výsledky jsou uvedeny v grafu č. 3. Graf č. 3 Průměrný objem finančních prostředků potřebný na jedno dítě – podíl škol (v %) Poslední otázka inspekčního elektronického zjišťování se týkala způsobu získání informací o možnostech podpory dětí s odlišným mateřským jazykem. 4,4 38,7 42,6 14,4 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne 4,0 36,8 42,0 17,3 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%rozhodně ano spíše ano spíše ne rozhodně ne 39,5 31,3 12,8 7,5 8,8 0 5 10 15 20 25 30 35 40 45 do 5 000 Kč5 000 - 10 000 Kč10 000 - 15 000 Kč15 000 - 20 000 Kčvíce než 20 000 Kč