Tematická zpráva Česká školní inspekce Problematika péče poskytované v PPP a SPC Čj.: ČŠIG-441/15-G21 žákům s LMP a problematika asistentů pedagoga 15/17 Tabulka č. 24 Asistenti pedagoga ve školním roce 2013/2014 – PPP a SPC Asistenti pedagoga obecně PPP SPC počet podíl průměr počet podíl průměr počet klientů, u kterých byl doporučen asistent pedagoga 2 106 – 51,4 7 401 – 69,8 využití asistenta pedagoga pro více žáků – průměrný podíl případů (v %) – 47,9 – – 39,4 počet požadavků na asistenta pedagoga ze strany školy nebo rodičů 2 010 – 51,5 5 152 – 49,1 počet klientů, u kterých nebyl doporučen asistent pedagoga, ačkoliv ho požadovala škola nebo rodiče 346 17,2* 9,1 643 12,5* 6,2 * podíl případů, kdy ŠPZ nedoporučilo asistenta pedagoga v případech, kdy jej požadovala škola nebo rodiče Při porovnání ŠPZ je zřejmé, že v průměru byli častěji doporučeni asistenti pedagoga ve speciálně pedagogických centrech (69,8 klientů) než v pedagogicko-psychologických poradách (51,4 klientů). Pedagogicko-psychologické poradny uvedly, že charakter obtíží umožňuje využití asistenta pedagoga pro více žáků průměrně v 47,9 % případech. Využití asistenta pedagoga pro více žáků je podle speciálně pedagogických center možné průměrně v 39,4 % případech. Tabulka č. 25 Charakter obtíží klientů, pro které byl doporučen asistent pedagoga ve školním roce 2013/2014 charakter obtíží PPP SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl kombinované postižení 7 18,9 56 55,4 63 45,7 vady řeči, komunikační obtíže 9 24,3 46 45,5 55 39,9 poruchy chování a učení 26 70,3 20 19,8 46 33,3 ADHD 24 64,9 19 18,8 43 31,2 autismus, PAS – poruchy autistického spektra 8 21,6 33 32,7 41 29,7 mentální postižení 4 10,8 36 35,6 40 29,0 tělesné postižení 3 8,1 32 31,7 35 25,4 smyslové postižení – zrakové, sluchové 0 0,0 27 26,7 27 19,6 LMP 4 10,8 8 7,9 12 8,7 neznalost jazyka, bilingvní prostředí 0 0,0 2 2,0 2 1,4 Do hodnocení byly zahrnuty odpovědi respondentů, kteří uvedli alespoň jednoho klienta, kterému byl ve školním roce 2013/2014 doporučen asistent pedagoga. Celkem 138 ŠPZ doporučilo alespoň jednomu klientovi asistenta pedagoga. Nejčastějším důvodem pro doporučení asistenta pedagoga bylo kombinované postižení (souběžné postižení více vadami), které uvedlo 45,7 % zařízení. Dalšími častými důvody byly vady řeči a komunikační obtíže (39,9 %), poruchy chování a učení (33,3 %), ADHD (31,2 %) a poruchy autistického spektra (29,7 %). Ředitelé ŠPZ také často uváděli mentální postižení