Tematická zpráva Česká školní inspekce Problematika péče poskytované v PPP a SPC Čj.: ČŠIG-441/15-G21 žákům s LMP a problematika asistentů pedagoga 13/17 Školská poradenská zařízení měla dále uvést tři diagnostické nástroje (testy), které přednostně používají k diagnostice intelektu v nižších pásmech. Tabulka č. 20 Diagnostické nástroje k diagnostice intelektu v nižších pásmech Diagnostické nástroje pro diagnostiku LMP PPP SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl WISC - III 39 95,1 90 93,8 129 94,2 Stanford-Binetova zkouška 16 39,0 49 51,0 65 47,4 Woodcock Johnson IE 29 70,7 31 32,3 60 43,8 SON-R 14 34,1 45 46,9 59 43,1 Raven 4 9,8 18 18,8 22 16,1 WAIS 3 7,3 11 11,5 14 10,2 IDS 5 12,2 6 6,3 11 8,0 jiné 1 2,4 9 9,4 10 7,3 Gesselova vývojová škála 0 0,0 9 9,4 9 6,6 WPPSI 1 2,4 4 4,2 5 3,6 IST 0 0,0 5 5,2 5 3,6 Kaufman 0 0,0 3 3,1 3 2,2 VIT 2 4,9 0 0,0 2 1,5 celkem 41 100 96 100 137 100 * součet v jednotlivých řádcích nedává 100 % z důvodu možnosti uvedení až 3 odpovědí současně Celkově je pro diagnózu intelektu v nižších pásmech nejčastěji využívána Wechslerova inteligenční škála pro děti (WISC III) – tu využívá 94,2 % zařízení. Přibližně polovina zařízení využívá Stanford-Binetovu zkoušku (4. i 3. revize), ačkoli je odborníky hodnocena jako méně vhodná. Hojně využívány jsou také Woodcock Johnson International Edition (43,8 %) nebo SON-R (43,1 %), tj. aktuálnější a vhodnější nástroje pro diagnostiku LMP. PPP používají častěji Woodcock Johnson International Edition (70,7 %) ve srovnání se SPC, kde je to přibližně třetina (32,3 %). Naopak SPC využívají oproti PPP ve větší míře Stanford-Binetovu zkoušku a SON-R. Tabulka č. 21 Klienti s diagnózou LMP, kterým byla poskytována péče ve školním roce 2013/14 Počet klientů s diagnózou LMP celkem PPP SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl 4 097 24,2 12 854 75,8 16 951 100,0 Celkově byla ve školských poradenských zařízeních poskytována péče 16 951 klientům s diagnózou LMP, z toho přibližně tři čtvrtiny byly v péči SPC a 24,2 % v péči PPP.