Tematická zpráva Česká školní inspekce Problematika péče poskytované v PPP a SPC Čj.: ČŠIG-441/15-G21 žákům s LMP a problematika asistentů pedagoga 12/17 školní výsledky, schopnost adaptace do běžné základní školy, možnost navštěvovat menší školu, dobrá spolupráce s rodinou klienta, lepší výsledky při kontrolním vyšetření či špatná finanční situace rodiny. Tabulka č. 19 Obvyklé důvody, ze kterých jsou doporučeny změny v zařazení ve smyslu předchozích otázek Doporučení PPP SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl školní neúspěšnost 7 38,9 35 53 42 50,0 jiné 6 33,3 18 27,3 24 28,6 přání rodičů 4 22,2 15 22,7 19 22,6 zdravotní stav (i jeho změna) 5 27,8 14 21,2 19 22,6 změny v podmínkách vzdělávání 3 16,7 8 12,1 11 13,1 nízký intelekt 2 11,1 7 10,6 9 10,7 vyšetření 0 0,0 9 13,6 9 10,7 klima třídy nevyhovuje, špatná integrace do kolektivu 1 5,6 7 10,6 8 9,5 dostupnost školy 2 11,1 5 7,6 7 8,3 informace od rodičů, učitelů 1 5,6 5 7,6 6 7,1 asistent pedagoga 1 5,6 4 6,1 5 6,0 celkem 18 100,0* 66 100,0* 84 100,0* * součet v jednotlivých řádcích nedává 100 % z důvodu uvedení více odpovědí současně Nejčastěji zmiňovaným důvodem, proč došlo ke změně vzdělávacího programu (např. k situaci, kdy klientovi již nebyla doporučena individuální integrace na běžnou základní školu), byla jejich neúspěšnost ve škole. Více než polovina (53 %) všech SPC a 38,9 % všech PPP uvedlo, že tito žáci měli nedostatečné školní výsledky v učivu základní školy, což se často negativně promítlo i do jejich zdravotního stavu. Kvůli zdravotnímu stavu vydávala doporučení více než pětina zařízení (22,6 %). V této kategorii je zahrnutý jak stávající špatný zdravotní stav žáka, kvůli kterému nemohlo navštěvovat běžnou základní školu, tak možnost zhoršení psychického i zdravotního stavu, kdy se u některých žáků mohly objevit psychosomatické obtíže plynoucí z jeho neúspěchů ve škole a přílišné náročnosti učiva. Stejný podíl školských zařízení doporučoval přeřazení i z důvodu přání rodičů nebo zákonných zástupců. Více než desetina (13,1 %) zařízení taktéž doporučovala přeřazení z důvodu změn v podmínkách vzdělávání. Ať už se jednalo o změnu situace na stávající základní škole, kdy například u žáků na druhém stupni škola neviděla problém v jejich dojíždění do vzdálenější školy, a ztratila tak motivaci pro individuální integraci, nebo se ukázalo, že základní škola praktická dokáže pro klienta s LMP nastavit vhodnější podmínky a poskytovat více podpůrných opatření. K dalším přeřazením klientů s LMP došlo z důvodu jejich nižšího intelektu, na základě vyšetření, nevyhovujícímu klimatu a špatné integraci do kolektivu, větší dostupnosti školy praktické než školy běžné, na základě doporučení od učitelů či školy nebo kvůli nedostatečnému počtu asistentů pedagoga.