Tematická zpráva Česká školní inspekce Problematika péče poskytované v PPP a SPC Čj.: ČŠIG-441/15-G21 žákům s LMP a problematika asistentů pedagoga 11/17 Tabulka č. 17 Doporučení přeřazení klienta (jiný typ školy) ve školním roce 2013/2014 Změna zařazení klienta PPP SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl do individuální integrace na běžné ZŠ 51 42,5 54 23,9 105 30,3 do vzdělávání ve škole/třídě pro žáky se SVP 69 57,5 172 76,1 241 69,7 celkem* 120 100,0 226 100,0 346 100,0 * Součet klientů zařazených podle typu školy se odlišuje od celkového počtu klientů, kteří se dostavili ke kontrolnímu vyšetření, protože nezahrnuje klienty z mateřských a středních škol. Ve školním roce 2013/2014 doporučila ŠPZ 346 žákům přeřazení na jiný typ školy. Více než dvěma třetinám klientů bylo doporučeno přeřazení do vzdělávání ve škole/třídě pro žáky se SVP. Doporučení k převedení do individuální integrace na běžné ZŠ získalo 30,3 % klientů, což představuje v porovnání se školním rokem nárůst o 3,9 %. Tabulka č. 18 Obvyklé důvody pro doporučení k individuální integraci na běžnou ZŠ u klientů s LMP Důvody PPP SPC celkem počet podíl počet podíl počet podíl žádost rodičů/zák. zástupce 49 63,6 16 66,7 65 64,4 dostupnost školy 40 51,9 15 62,5 55 54,5 připravenost/vybavenost ZŠ 16 20,8 8 33,3 24 23,8 kontakt s kolektivem, sociální začlenění 12 15,6 7 29,2 19 18,8 jiné 13 16,9 5 20,8 18 17,8 dobré výsledky 10 13 3 12,5 13 12,9 adaptibilita 12 15,6 0 0,0 12 11,9 menší škola 6 7,8 4 16,7 10 9,9 lepší výsledky při kontrolním vyšetření 5 6,5 0 0,0 5 5,0 spolupráce s rodinou 5 6,5 0 0,0 5 5,0 finanční podmínky 4 5,2 1 4,2 5 5,0 celkem 77 100,0* 24 100,0 * 101 100,0* * součet v jednotlivých řádcích nedává 100 % z důvodu uvedení více odpovědí současně Nejčastějším důvodem pro integraci klienta s LMP na běžnou základní školu byla dle názoru SPC a PPP žádost rodičů nebo zákonných zástupců. Tento důvod zmínily téměř dvě třetiny (64,4 %) zařízení. Více než polovina z nich (54,5 %) dala doporučení pro individuální integraci i z důvodu dostupnosti běžné základní školy, kdy by bylo pro klienty obtížné dojíždět na speciální základní školu. Necelá čtvrtina (23,8 %) institucí pak vydala doporučení pro individuální integraci v případě, že škola byla dobře připravena na příchod těchto žáků a vytvářela pro ně dobré podmínky. Mezi další časté důvody pro vydání doporučení klientům s LMP pro zařazení na běžnou základní školu byl jejich dosavadní kontakt se skupinou spolužáků a snaha nevyčlenit je z kolektivu nebo i možný přínos pro zdravou populaci žáků. Méně častými důvody pak dobré