Tematická zpráva Česká školní inspekce Žáci vzdělávaní podle RVP ZV Čj.: ČŠIG-119/15-G2 přílohy upravující vzdělávání žáků s LMP 4/9 nutné znát co nejvíce kontextových informací k jednotlivým žákům, přičemž takovými informacemi disponuje pouze škola. Proto není možné, aby toto zjišťování prováděli například přímo inspekční pracovníci či přizvaní externí odborníci, protože ti jednak nedisponují znalostmi místního prostředí ani kontextovými informacemi ve vztahu k žákům, a jednak by jejich posouzení mohlo být provedeno pouze u těch žáků, kteří by byli ve chvíli inspekční návštěvy ve škole přítomni (na rozdíl od situace, kdy čísla do dotazníku uvádí ředitel školy po konzultaci s učiteli, a týkají se všech žáků, které škola vzdělává), což by výsledek zjišťování podstatným způsobem zkreslovalo. Pro ředitele škol tento způsob zjišťování nebyl nijak nový, obdobně bylo šetření realizováno také v minulých letech. Do výběrového souboru byly zařazeny všechny typy základních škol, které ve školním roce 2014/2015 vzdělávají alespoň jednoho žáka s diagnostikovaným lehkým mentálním postižením. Celkově bylo osloveno 1 351 škol, z nichž na šetření odpovědělo 1 349 škol, návratnost tak činila 99,9 %. Pro následné analýzy s cílem srovnávání podílů žáků s údaji získanými v rámci obdobně koncipovaného inspekčního elektronického zjišťování provedeného v loňském školním roce bylo potřeba brát ohled na odlišnost výběrových souborů – v roce 2013/2014 byl vzorek tvořen školami, které navštěvovalo 5 a více žáků s diagnostikovaným LMP. Pro další analýzy byly tedy zvoleny za školní rok 2014/2015 pouze ty školy, které se zapojily do šetření v obou sledovaných letech – meziroční srovnání tak bylo možné učinit u 444 škol. Přehled škol zahrnutých do analýz uvádějí následující dvě tabulky. Tabulka č. 1 Přehled zapojených škol podle zřizovatele zřizovatel počet podíl (v %) obec 169 38,1 kraj 230 51,8 státní správa (MŠMT) 20 4,5 soukromník 22 5,0 církev 3 0,7 celkem 444 100,0