Česká školní inspekce Informace - Alternativní metody výuky Čj.: ČŠIG-4230/14-G21 5/11 Graf č. 4 Výuka klasického vázaného písma (v %) Celkově 82,2 % škol tak vyučuje psaní písmem Comenia Script současně s vázaným písmem v jiných třídách či ročnících a 17,8 % škol vyučuje pouze psaní písmem Comenia Script. Graf č. 5 Zkušenosti s výukou písma Comenia Script (v %) Necelá polovina škol (48,5 %), které využívají písmo Comenia Script, vypověděla, že má rozhodně pozitivní zkušenosti s jeho výukou. Podobný podíl škol (47,8 %) uvedl spíše pozitivní zkušenosti. Nejčastějšími důvody pozitivního hodnocení byla jednoduchost pro psaní, rychlejší psaní i zapamatování písmen, čitelnost a úhlednost písma, výhodnost písma pro žáky se SVP a rychlejší nástup čtení. Pouze 3,7 % škol uvedlo spíše negativní zkušenosti s písmem Comenia Script. Jednalo se o omezení rozvoje drobné motoriky, horší zvládání tvarů písmen žáky a nerozlišování mezer mezi slovy. Zmíněny byly také organizační problémy a využití odlišných učebnic při spojování tříd nebo skupin, kde se část žáků učí psát klasickým písmem, nebo při přestupu žáka. 1.2 Písmo NNS Script Dále byly školy požádány, aby uvedly, zda vyučují psaní písmem NNS Script, tj. tiskacím písmem (od nakladatelství Nová škola, s.r.o.). Vzhledem k tomu, že toto písmo může být vyučováno teprve od školního roku 2014/2015 (doložka MŠMT byla udělena v červenci 2014), byla sada otázek oproti písmu Comenia Script zkrácena. Graf č. 6 Výuka písma NNS (podíl* v %) * Základem pro výpočet podílu je 3 335 škol - jedná se o počet škol z 3 408, které odpověděly na tuto otázku. 25,9 16,3 40,0 17,8 v paralelních třídách stejného ročníku v paralelních třídách stejného ročníku +v jiných ročnících v jiných ročnících ne 48,5 47,8 3,7 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%rozhodně pozitivní spíše pozitivní spíše negativní rozhodně negativní 1,1 98,9 0%10%20%30%40%50%60%70%80%90%100%ano ne