Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-4027/14-G2 Bezpečnost ve školách a školských zařízeních 12/13 B) Personální opatření kontinuální dohled nad účastníky vzdělávání ve všech prostorách je zajištěn od vstupu účastníků vzdělávání do prostor školy po celý průběh výchovně-vzdělávacího procesu i po jeho ukončení až po dobu opuštění budovy či areálu školy vzájemná zastupitelnost pedagogických či nepedagogických pracovníků vykonávajících dohled je zajištěna náležitý dohled k vykonávaným činnostem, vybavení žáků ochrannými a bezpečnostními prvky a kontrola bezpečnosti prostor při akcích souvisejících se vzděláváním, které jsou realizovány mimo školu či školské zařízení, jsou zajištěny Od výše uvedeného minimálního standardu by mělo být možné odchýlit se jen v nezbytně nutných a odůvodněných případech, budou-li to vyžadovat místní podmínky. V případě jakýchkoli odchylek je však třeba přijmout taková opatření, aby byla bezpečnost a ochrana zdraví účastníků vzdělávání zajištěna jinými konkrétními způsoby, které by však nebyly v rozporu s výše uvedenými principy. Školy mají přirozeně možnost zajistit bezpečnost účastníků vzdělávání také dalšími např. technickými prostředky, které jdou nad rámec výše vymezených minimálních požadavků (např. vstup na čipy, kamerový systém apod.). Nastavený standard je však třeba vnímat jako nepodkročitelné minimum. Jako další vhodné opatření se jeví provádění pravidelných analýz rizik a příprava opatření k jejich eliminaci včetně pravidelného vyhodnocování účinnosti těchto opatření. Dále se předpokládá spolupráce škol při zabezpečení dílčích aspektů bezpečnosti s dalšími subjekty, jako jsou obecní, městská či státní policie (např. pro zajištění bezpečného příchodu účastníků vzdělávání k areálu), zdravotnická zařízení, orgány sociálně-právní ochrany dětí nebo poradenská pracoviště (např. pro realizaci preventivně zaměřených přednášek apod.). Spolupráce při procesu eliminace bezpečnostních rizik se předpokládá také se školskou radou a se zákonnými zástupci dětí, žáků a studentů, velmi důležitá je spolupráce se zřizovatelem školy. Důležitým prvkem je také vzdělávání dětí, žáků a studentů v tématech mimořádných situací a civilní nouzové připravenosti. Výše uvedená doporučení byla zkonzultována s vybranými externími odborníky na bezpečnostní problematiku, např. s předsedou Kolegia ředitelů městských policií statutárních měst a hl. města Prahy, s předsedou Technické normalizační komise Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví nebo se zástupci odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra. Česká školní inspekce dále doporučuje: finančně podpořit školy pro posílení personálního dohledu finančně podpořit školy pro možnost inovací technických prvků zabezpečení připravit vzdělávací programy pro pedagogické pracovníky zaměřené na analýzu rizik v oblasti bezpečnosti při realizaci výchovně-vzdělávacího procesu a na přijímání účinných opatření ustanovit mezirezortní pracovní skupinu složenou ze zástupců Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce, Ministerstva vnitra, integrovaného záchranného systému, zřizovatelů škol a případně dalších subjektů s cílem připravit podrobnější strategii bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků vzdělávání