Česká školní inspekce Tematická zpráva Čj.: ČŠIG-4027/14-G2 Bezpečnost ve školách a školských zařízeních 4/13 větší míře kamerové systémy (30,8 %). V základních školách se méně často používají technická zabezpečení v podobě elektronických karet/čipů (8,9 %) a kódovacích zařízení (5,6 %). Žádné technické zabezpečení nemá 1 % základních škol. Také na středních školách a konzervatořích jsou nejběžnějším technickým zabezpečením zamčené dveře se zvonkem (83,3 %). Oproti základním a mateřským školám využívají střední školy častěji kamerové systémy a zejména elektronické karty/čipy. Tato technická zabezpečení jsou využívána v 48,1 %, resp. 49,1 % škol. Technické zabezpečení nebylo zjištěno v 2,7 % středních škol. Ostatní školy (VOŠ, JŠ, ZUŠ) nejsou tak často jako mateřské, základní a střední zabezpečeny zamčenými dveřmi (70,6 %). Necelá pětina ostatních škol (18,8 %) nemá žádné technické zabezpečení během výuky. Školská zařízení jsou podobně jako školy nejčastěji zabezpečeny zamčenými dveřmi se zvonkem (89,3 %), dále 21,2 % z nich mají nainstalovány kamerové systémy. Graf č. 1 Technické zabezpečení proti vniknutí a pohybu cizích osob v prostorách školy – podle druhu školy (v %) Ze srovnání jednotlivých typů technického zabezpečení v mateřských, základních a středních školách vyplývá, že všechny tři druhy škol mají nejčastěji vstup do školy zabezpečen zamčenými dveřmi a případně zvonkem. Druhým nejčastějším opatřením jsou kamerové systémy, které jsou nejčastěji zastoupeny ve středních školách, naopak nejméně ve školách mateřských. Elektronické karty nebo čipy jsou výrazně častěji používány ve středních školách než v dalších druzích škol. Z hlediska krajů byly největší rozdíly zjištěny v zabezpečení škol prostřednictvím kamerových systémů a elektronických karet nebo čipů. V členění podle zřizovatele bylo zjištěno, že větší podíl neveřejných mateřských škol má elektronické karty/čipy a kamerové systémy. V základních a středních školách nebyly zjištěny významné rozdíly. Velikost školy1 se promítá ve využívání moderních technických zabezpečení. Velké mateřské školy mají častěji kamerové systémy, velké základní školy využívají častěji nejen kamerové systémy, ale i elektronické karty/čipy. Ve středních školách nebyly zjištěny významné rozdíly. 1 Pro účely analýzy je malá MŠ definována jako škola do 50 dětí, velká MŠ nad 50 dětí, malá ZŠ do 150 žáků, velká ZŠ nad 150 žáků, malá SŠ do 300 žáků a velká SŠ nad 300 žáků. 0,0 10,0 20,0 30,0 40,0 50,0 60,0 70,0 80,0 90,0 100,0 zamčené dveře (+případně zvonek)kamerové systémy jiné technické opatření vstup do školy po zadání kódu elektronické karty/čipy MŠZŠSŠ + konz.