32 Národní zpráva TIMSS 2011 Přírodověda Velmi vysoká vědomostní úroveň (od 625 bodů)Žák dokáže diskutovat o charakteristických zna-cích a životních procesech organizmů, o jejich rozmnožování a vývoji, o ekosystémech a vzájem-ném působení mezi organizmy a životním pro-středím a o faktorech ovlivňujících zdraví člově-ka. Rozumí vlastnostem světla a vztahům mezi fyzikálními vlastnostmi materiálů. Dokáže využít své znalosti o elektřině a energii v praktických situacích a diskutovat o nich; prokazuje porozu-mění magnetickým a gravitačním silám a pohy-bu. Žák je schopen diskutovat o sluneční sousta-vě, o struktuře a fyzikálních vlastnostech Země, o přírodních zdrojích, o dějích a cyklech na Zemi a o historii Země. Vykazuje počínající schopnost interpretovat výsledky jednoduchých experimen-tů, usuzovat a vyvozovat závěry z popisů a dia-gramů a hodnotit a obhajovat svá tvrzení.Vysoká vědomostní úroveň (od 550 bodů)Žák prokazuje určité pochopení stavby rostlin a živočichů, životních pochodů, životních cyklů a rozmnožování. Dále prokazuje určité pochopení ekosystémů a interakcí živých organizmů s jejich životním prostředím, včetně porozumění reakcím lidského organizmu na vnější podmínky a činnos-ti. Žák chápe některé vlastnosti hmoty, elektřiny, energie a magnetických a gravitačních sil a pohy-bu. Má určité znalosti o sluneční soustavě, o fy-zikálních vlastnostech Země, o dějích na Zemi a o přírodních zdrojích. Žák prokazuje základní znalosti a dovednosti potřebné pro vědecké bádá-ní. Je schopen porovnat a uvážit rozdíly, vyvodit jednoduché závěry a podat stručné popisné odpovědi kombinující znalost přírodovědných pojmů s informacemi z každodenního života i z abstraktních situací.Úloha:Která z těchto půdních změn je pouze přirozeného původu?A) Úbytek minerálů v důsledku zemědělství.B) Vznik pouští v důsledku kácení stromů.C) Zatopení krajiny v důsledku stavby přehrady.D) Vyplavování minerálů v důsledku silných dešťů.Úloha:Honzova učitelka položila na stůl tři věci tak, jak vidíš na obrázku. Seřadila je podle jejich objemu. polystyren cihla jablko Honza si myslí, že předměty s větším objemem také více váží.Souhlasíš s ním?(Zaškrtni jeden čtvereček.)p ano p ne Svoji odpověď vysvětli.