30 Národní zpráva timss 2011 Obr. 4.11 Průměrný skór ukazatele počáteční početní dovednosti (TIMSS 2011 – 4. ročník)7 8 9 10 11 Finsko Rusko Španelsko Švédsko Malta Ceská rep.Rumunsko Litva Nemecko Madarsko Polsko Norsko Rakousko Portugalsko Slovensko Austrálie Slovinsko Itálie Sever. Irsko skór Na základě odpovědí rodičů byl vytvořen uka-zatel počáteční početní dovednosti, který vyjadřu-je, jak dobře dítě zvládalo nejjednodušší početní dovednosti v době, kdy začalo chodit do školy12. Pro ukazatel byla zkonstruována škála a na zákla-dě dosaženého skóru byly definovány tři katego-rie – velmi dobré, dobré a špatné. Žáci, kteří spa-dají do kategorie velmi dobré, zvládali při vstupu do školy první čtyři dovednosti na nejvyšší úrovni a uměli provést jednoduché sčítání i odčítání.Nejvyšší průměrná hodnota ukazatele počá-teční početní dovednosti byla zjištěna u žáků z Finska. Česká republika se zařadila na konec první třetiny evropských zemí s nejvyšším skó-rem (Obr. 4.11). P rvních osm zemí má 20 % a více žáků v kategorii velmi dobré, ve Finsku je to do-konce 36 % žáků. Českých žáků je v kategorii vel-mi dobré 20 % a v kategorii dobré 79 %.Pro všechny země platí, že žáci, kteří při vstu-pu do školy lépe zvládali nejjednodušší početní dovednosti, měli v průměru také lepší výsledek z matematiky v šetření TIMSS 2011. Rozdíl mezi průměrnými výsledky kategorií velmi dobré a dob-ré činí v České republice přibližně 40 bodů, což je více než průměrný rozdíl v evropských zemích.12 Rodiče uváděli: do kolika umělo dítě napočítat samostatně; kolik různých tvarů rozpoznalo; kolik čísel od 1 do 10 poznalo; kolik čísel od 1 do 10 umělo napsat; zda umělo provést jednoduché sčítání a odčítání.