29 kapitola 4 – žáci, učitelé, rodiče v domácnosti, připojení na internet a žák má svůj vlastní pokoj, alespoň jeden z rodičů ukončil vyso-kou školu a alespoň jeden má odborné povolání.Nejvyšší průměrná hodnota ukazatele domácí zdroje pro učení byla zjištěna u severských zemí, kde je v rodinách s mnoha zdroji průměrně 30 % až 40 % žáků (Obr. 4.9). V České republice z tako-vých rodin pochází 18 % žáků 4. ročníků a 81 % jich je v rodinách s nějakými zdroji. V rodinách s málo zdroji se ve více než polovině evropských zemí, včetně České republiky, nachází velmi málo žáků, jejich podíl nepřesahuje dvě procenta.Ve všech zemích byl zjištěn velký rozdíl mezi průměrným výsledkem žáků z rodin s mnoha zdroji a průměrným výsledkem žáků z rodin s ně-jakými zdroji. Čeští žáci z rodin s mnoha zdroji mají průměrný výsledek z matematiky 552 bodů (z přírodovědy 577 bodů) a žáci z rodin s nějaký-mi zdroji jen 505 bodů (z přírodovědy 531).V porovnání s ostatními zeměmi je v České re-publice podprůměrné zastoupení žáků (23 % čes-kých žáků oproti průměru 30 %), jejichž alespoň jeden rodič má ukončenou vysokou školu. Ve zbý-vajících částech ukazatele domácí zdroje pro uče-ní je zastoupení českých žáků nadprůměrné, na-příklad více než 100 knih má doma 34 % a vlastní pokoj 58 % českých žáků.Rodiče žáků rovněž uváděli, jakého vzdělání pravděpodobně dosáhne jejich dítě. P ředpokláda-ná úroveň vzdělání, které žák podle rodičů dosáh-ne, vykazuje kladnou souvislost s výsledkem žáka v testu TIMSS ; u žáků s lepším výsledkem obvyk-le rodiče předpokládali vyšší vzdělání a naopak. Vztah mezi oběma veličinami je pro Českou repub-liku znázorněn na obrázku 4.10. Uvedená procen-ta vyjadřují předpokládaný podíl žáků, kteří do-končí danou úroveň studia.Česká republika je po N ěmecku druhou zemí s nejmenším podílem žáků, kteří podle rodičů ukončí bakalářské nebo magisterské studium na vysoké škole. Zatímco průměrný podíl žáků s očekávaným vysokoškolským vzděláním činí pro evropské země 58 %, v České republice je to jen 36 %.11 Žáci uváděli počet knih v domácnosti a jestli mají svůj vlastní pokoj a připojení na internet. Rodiče uváděli počet dětských knih v domácnosti, své nejvyšší dosažené vzdělání a své povolání.Obr. 4.10 Výsledek českých žáků podle očekávaného vzdělání (TIMSS 2011 – 4. ročník)470 490 510 530 550 570 magister. studium bakalár.studium VOŠ,konzervator strední škola 14 %58 %22 %6 %prumerný výsledek