28 Národní zpráva timss 2011 šetřeních testováni stejní žáci. V následující části proto budeme uvádět jen evropské země.V šetření TIMSS 2011 popisuje kvalitu domácí-ho zázemí žáka ukazatel domácí zdroje pro učení, který vychází z odpovědí žáků i z odpovědí jejich rodičů11. P ro ukazatel byla zkonstruována škála a na základě dosaženého skóru vznikly tři katego-rie – mnoho zdrojů, nějaké zdroje a málo zdrojů. Rodina z kategorie mnoho zdrojů má v průmě-ru více než 100 knih a více než 25 dětských knih Rodiče Součástí šetření PI RLS 2011 byl dotazník pro ro-diče testovaných žáků, pomocí kterého lze získat podrobnější informace o rodinném zázemí žáků. Skutečnost, že byli v šetření TIMSS 2011 testo-váni stejní žáci jako v šetření PI RLS 2011, nám umožňuje využít tyto informace také při sledová-ní výsledků žáků z matematiky a z přírodovědy. Obdobná šetření dlouhodobě ukazují na silnou závislost výsledků žáků právě na jejich rodinném zázemí. O kruh zemí se zúžil na ty, kde byli v obou Obr. 4.9 Podíl žáků v rodinách s mnoha zdroji v evropských zemích (TIMSS 2011 – 4. ročník)do 15 %16–25 %nad 25 %