26 Národní zpráva timss 2011 glie a USA. P odle ředitelů pouze 1 % českých žáků navštěvuje školy, které se nacházejí v kategorii vel-mi vysoký důraz, necelá polovina z nich je na ško-lách, které kladou na studijní úspěch vysoký důraz.Všechny dílčí aspekty ukazatele důraz školy na studijní úspěch byly zjišťovány také v předešlém cyklu projektu TIMSS . Za uplynulé čtyři roky uči-telé v průměru výrazně více chápou cíle ŠVP a jsou úspěšnější při jejich realizaci. Zvýšil se i zájem ro-dičů na dobrých výsledcích žáků. S naha žáků dob-ře ve škole prospívat se nijak nemění (Obr. 4.7).Spolupráce mezi učiteli přispívá k vytváření dobrého klima a ke zlepšení učebního prostředí na škole. P roto byla v šetření TIMSS 2011 zkon-struována škála ukazatele spolupráce na zkva-litnění výuky, který vychází z vyjádření učitelů k pěti možným formám spolupráce10. N a základě získaných skórů byli učitelé rozděleni do tří kate-gorií – velmi spolupracující, spolupracující a zříd-ka spolupracující. Velmi spolupracující učitelé jsou v průměru ti, kteří se scházejí se svými ko-legy alespoň jednou až třikrát týdně při třech for-mách spolupráce a dvakrát nebo třikrát za měsíc při zbývajících dvou formách spolupráce.Výrazně nejvyšší míru spolupráce vyjádřili uči-telé ze S lovinska a z Rumunska, kde velmi spo-lupracující učitelé vyučují přibližně 70 % žáků 4. ročníků. Česká republika se nachází na opač-ném konci uspořádaného seznamu evropských zemí a členských zemí OEC D; velmi spolupracují-cí čeští učitelé vyučují pouze 16 % žáků (Obr. 4.8). Mezinárodní průměr všech zemí zapojených do šetření TIMSS 2011 je přitom 36 % žáků.V dotazníku vyjadřovali učitelé také míru sou-hlasu se šesti tvrzeními o svém povolání8 a na zá-kladě jejich odpovědí byla vytvořena škála, která ukazuje spokojenost s povoláním učitele. P omo-cí dělicích bodů této škály byli učitelé rozděleni do tří skupin – spokojený, do jisté míry spokojený a málo spokojený. S pokojeného učitele lze v prů-měru charakterizovat tak, že rozhodně souhlasil alespoň se třemi tvrzeními a spíše souhlasil se všemi zbývajícími tvrzeními.Nejmenší spokojenost se svým povoláním vy-jádřili učitelé z K orejské republiky, z Japonska, ze Švédska a z P ortugalska. N aopak nejspokojenější jsou učitelé v C hile, v Dánsku, ve Španělsku a na Maltě, kde vyučují přibližně 70 % žáků. Česká re-publika je podle uvedeného ukazatele na devátém místě od konce; spokojení učitelé učí necelou po-lovinu českých žáků 4. ročníků. Učitelé, kteří jsou svým povoláním zklamáni, učí 15 % žáků.Dobré klima na škole spoluvytváří celá řada fak-torů a dotazníky pro učitele a ředitele škol měly za cíl zmapovat nejdůležitější z nich. Jeden z ukazate-lů, který v šetření TIMSS 2011 popisuje školní kli-ma, byl nazván důraz školy na studijní úspěch. Byl vytvořen na základě hodnocení pěti aspektů, kte-ré se týkaly školy a které hodnotili učitelé a ředite-lé škol9. N a základě skóru na zkonstruované škále byly pro daný ukazatel vytvořeny tři kategorie: vel-mi vysoký důraz, vysoký důraz a střední důraz.Česká republika byla v důrazu školy na studij-ní úspěch hodnocena jako jedna z nejhorších zemí, spolu s N izozemskem, se S lovenskem a s Ruskem. Nejlépe bylo hodnoceno S everní I rsko, I rsko, An8 Učitelé se vyjadřovali k výrokům: S e svým povoláním učitele jsem spokojený/á; Jsem rád/a, že učím na této škole; K dyž jsem začínal/a učit, byl/a jsem touto prací více nadšený/á než teď; Jako učitel dělám důležitou práci; C hci zůstat učitelem, jak dlouho budu moci; P ovoláním učitele jsem zklamaný/á. Míru souhlasu vyjadřovali pomocí odpovědí: 1 – rozhodně souhlasím, 2 – spíše souhlasím, 3 – spíše nesouhlasím a 4 – rozhodně nesouhlasím.9 Jde o aspekty: pochopení cílů ŠVP ze strany učitelů; úspěšnost učitelů při realizaci ŠVP; nároky učitelů na výsledky žáků; zájem rodičů na dobrých výsledcích žáků; snaha žáků dobře ve škole prospívat. Úroveň aspektů byla hodnocena na pětibodové škále: 1 – velmi vysoká, 2 – vysoká, 3 – střední, 4 – nízká, 5 – velmi nízká.10 S ledované formy spolupráce: konzultace jak vyučovat určitou látku; spolupráce na plánování a přípravě didaktických materiálů; výměna zkušeností získaných při výuce; hospitace na hodině kolegy kvůli získání nových zkušeností a spolupráce na testování nových idejí. Četnost spolupráce vyjadřovali odpověďmi: 1 – nikdy nebo téměř nikdy, 2 – 2krát nebo 3krát za měsíc, 3 – 1 až 3krát týdně, 4 – denně nebo téměř denně.