24 Národní zpráva timss 2011 Učitelé Z odpovědí učitelů na otázky v dotaznících jsme získali mnohé informace o složení pedagogických sborů ve školách zúčastněných zemí, o jejich po-stojích, způsobu výuky apod.Z obrázku 4.4 je patrné, že složení učitelů v ČR zůstává v průběhu času zhruba stejné. Drtivou většinu českých žáků 4. ročníků vyučují ženy. S tejné nebo vyšší zastoupení žen pozorujeme v I tálii, v L itvě, v Maďarsku, v P olsku, v Rusku a ve S lovinsku. O proti tomu např. v Anglii, ve Finsku, v N izozemsku nebo v N orsku vyučují muži více než 25 % žáků 4. ročníků.Podle průměrné délky praxe učitelů patří Česká republika spolu s N ěmeckem v rámci evropských zemí a členských zemí OEC D k zemím, které mají učitele spíše vyššího věku a s dlouhou praxí. Mezi deset evropských zemí s nejdelší praxí učitelů se kromě postkomunistických zemí zařadily I tálie, Ra-kousko a Španělsko (Obr. 4.5).Nejvyšší dosažené vzdělání učitelů závisí na vzdělávacích systémech jednotlivých zemí a poža-dovaném vzdělání pro výuku žáků na daném stup-ni školy. N ejvětší podíl žáků, které vyučují učitelé s dokončeným magisterským studiem, byl zjištěn na S lovensku (99 %), v P olsku (96 %), v České re-publice (93 %), ve Finsku (81 %) a v Rusku (79 %).Převážná většina učitelů prvního stupně ve všech zemích absolvovala při svém studiu obor pri-mární pedagogika. V ČR však mají pouhá 4 % žáků na matematiku učitele, kteří se na ni při studiu uči-telství specializovali. O bdobná situace je také v Ma-ďarsku a ve S lovinsku; ve všech ostatních zemích dosahuje podíl takových žáků minimálně 10 %. Uči-telé se specializací na přírodovědu vyučují v České republice pouze 1 % žáků 4. ročníků. P ouze v Aus-trálii, v I tálii, v Maďarsku, v N izozemsku a ve S lovin-sku se nachází méně než 10 % takových žáků.Učitelé byli dotazováni, zda se v uplynulých dvou letech zúčastnili dalšího vzdělávání v růz-ných oblastech souvisejících s výukou matema-tiky a přírodovědy. V případě obou předmětů za-Obr. 4.5 Průměrná délka praxe učitelů(TIMSS 2011 – 4. ročník)5 10 15 20 25 Rusko Litva Madarsko Itálie Polsko Rumunsko Rakousko Španelsko Slovinsko Slovensko Ceská rep.Nemecko Japonsko Belgie (vlám.)Austrálie Finsko Chile Portugalsko Sever. Irsko Dánsko Švédsko Nizozemsko Norsko Korejská rep.USA Nový Zéland Turecko Malta Irsko Anglie pocet let ostává Česká republika za průměrem evropských zemí ve všech sledovaných oblastech. N ejvětší pokles od roku 2007 a zároveň největší odstup za evropským průměrem byl zaznamenán v účas-ti českých učitelů ve vzdělávacích programech zaměřených na oblast matematického kurikula (Obr. 4.6). Všeobecně platí, že další vzdělávání v matematice je v zúčastněných zemích intenziv-nější než v přírodovědě. Z evropských zemí je cel-kově nejnižší pozornost dalšímu vzdělávání uči-telů matematiky věnována ve Finsku a v Turecku, v případě dalšího vzdělávání učitelů přírodovědy je to v Nizozemsku, ve Finsku a v Norsku.