22 Národní zpráva timss 2011 dotazníků v předešlých cyklech, a proto můžeme sledovat, jak se změnily postoje žáků v průběhu času. A protože je rozložení žáků podle obliby obou předmětů téměř totožné, uvádíme zjištění pouze pro matematiku (Obr. 4.2). O d roku 1995 do roku 2007 poklesla průměrná obliba obou předmětů u žáků 4. ročníků, přestože se zvýšil podíl žáků, kteří s daným výrokem rozhodně sou-hlasili. V roce 2011 bylo zaznamenáno mírné na-výšení obliby, která však stále nedosahuje úrovně 84 % z roku 1995.Žáci také odpovídali na otázku, jak rádi cho-dí do školy. V České republice a v Rakousku je obliba školy mezi zúčastněnými zeměmi nejmen-ší, do školy chodí rádo pouze 72 % žáků oproti mezinárodnímu průměru 86 %. N aopak nejradě-ji z evropských zemí chodí do školy žáci z P ortu-galska, z Turecka a z Rumunska (více než 95 %). České dívky (82 %) chodí do školy raději než čeští chlapci (63 %); tyto hodnoty se příliš neliší od po-dílu dívek a chlapců z roku 2007.Čeští žáci odpovídali i na otázku, zda si budou podávat přihlášku ke studiu na víceletém gymná-ziu. Téměř jedna třetina žáků sice odpověděla, že si přihlášku podávat nebude, ale více než polovi-na žáků ještě neví (Obr. 4.3).Žáci V projektu TIMSS , stejně jako při každém meziná-rodním zjišťování výsledků žáků, jsou součástí tes-tových nástrojů kromě testů i dotazníky. Dotazníky pomáhají popsat vzdělávací prostředí dané země od úrovně vzdělávací soustavy až po úroveň žáka. V projektu TIMSS 2011 byly využity dotazníky pro žáky a pro jejich rodiče, dotazníky pro učitele tes-tovaných žáků a pro ředitele zúčastněných škol. V této kapitole uvádíme některá vybraná zjištění.Pomocí žákovského dotazníku byly zjišťovány postoje žáků k jednotlivým předmětům. N a zá-kladě žákovských odpovědí byly zkonstruovány škály, které vypovídají o tom, jak rádi se žáci učí matematiku a přírodovědu7. N a každé škále je průměrná hodnota pro žáky všech zúčastněných zemí rovna 10 bodům. Čeští žáci se matemati-ku i přírodovědu učí přibližně stejně rádi a mí-rou této obliby se řadí zhruba do středu mezi evropskými zeměmi a členskými zeměmi OEC D (Obr. 4.1). Je možné říci, že žáci ze zemí s dob-rým výsledkem v matematice se ji učí méně radě-ji než žáci ze zemí s horším výsledkem. Žáci odpovídali na otázku zjišťující, jak mají rádi matematiku a přírodovědu (vyjadřovali míru souhlasu s tvrzením „Matematiku/přírodovědu mám rád/a“). Tato položka byla také zařazena do 4 Žáci, učitelé, rodiče 7 Žáci vyjadřovali míru souhlasu s tvrzeními: Baví mně učit se matematiku/přírodovědu; Nejraději bych se matematiku/přírodovědu neučil/a; Matematika/přírodověda je nudná; V matematice/přírodovědě se naučím mnoho zajímavého; Matematiku/přírodovědu mám rád/a. Možnosti odpovědí byly: 1 – rozhodně souhlasím, 2 – spíše souhlasím, 3 – spíše nesouhlasím a 4 – rozhodně nesouhlasím.