20 Národní zpráva timss 2011 Obr. 3.11 Změny ve výsledcích zemí od roku 2007 podle okruhů dovedností (TIMSS 2011 – přírodověda, 4. ročník)Země jsou řazeny sestupně podle velikosti rozdí-lu v celkovém výsledku z přírodovědy.zeměrozdíl v průměrném výsledku 2011–2007 přírodověda celkem prokazování znalostí používání znalostí uvažování Česká republika 21 30 19 9 Norsko 17 21 15 17 Japonsko 11 3 16 18 Dánsko 11 7 19 3 Švédsko 9 8 11 9 Nizozemsko 8 7 10 6 Rakousko 6 1 7 11 Rusko 6 7 6 0 Slovensko 6 15 1 2 USA 5 1 10 2 Slovinsko 2 9 –7 0 Německo 0 –4 7 1 Litva 0 –4 7 –5 Maďarsko –2 2 –2 –3 Nový Zéland –7 –15 1 –6 Itálie –11 –3 –18 –14 Austrálie –12 –14 –9 –11 Anglie –13 –19 –4 –14 Operační složka v přírodovědě sleduje stejné tři procesy myšlení jako v matematice: prokazo-vání znalostí, používání znalostí a uvažování. Do-vednosti z těchto okruhů by měli žáci prokázat při odpovídání na otázky a řešení přírodovědných problémů zahrnutých do testů TIMSS . P ro každý okruh dovedností byla vytvořena dílčí škála.Výsledky na dílčích škálách dovedností je také možné srovnávat s výsledkem na celkové přírodo-vědné škále. Vyrovnané výsledky ve všech třech okruzích dovedností prokázali žáci čtyř zemí: Aus-trálie, Belgie, C hile a N ového Zélandu. Dalších pět evropských zemí (Anglie, I rsko, N ěmecko, Rakousko a S lovinsko) mělo statisticky významně odliš-ný výsledek na jedné dílčí škále. O becně lze říci, že nejmenší rozdíly od celkového výsledku v pří-rodovědě byly zjištěny v okruhu používání zna-lostí. Ve všech zemích byly odchylky výsledků na této dílčí škále od celkového průměru země nižší než 10 bodů. Čeští žáci byli úspěšnější při proka-zování znalostí a naopak méně úspěšní v uvažo-vání, zjištěné rozdíly přitom patřily k největším. Na škále používání znalostí byl jejich výsledek srovnatelný s celkovým výsledkem v přírodovědě.Průměrný výsledek v roce 2011 byl statisticky významně lepší než v roce 2007 horší než v roce 2007