18 Národní zpráva timss 2011 rodovědné části vedou k odlišnému přiřazování úloh z hlediska učiva, které pokrývají. N a dílčích škálách proto můžeme sledovat změny v čase pouze od roku 2007.Na celkové přírodovědné škále dosáhlo v roce 2011 statisticky významně lepšího výsledku opro-ti roku 2007 šest členských zemí OEC D: Česká re-publika, N orsko, Japonsko, Dánsko, Švédsko a N izozemsko. N ejvíce se zlepšili čeští a norští žáci (stejně jako v matematice). Žáci těchto dvou zemí se jako jediní významně zlepšili ve všech třech tematických okruzích. P olovina zemí se význam-ně zlepšila v okruhu neživá příroda. N a rozdíl od matematiky se v přírodovědě čtyři země zhoršily statisticky významně, pokles přitom zaznamenaly vždy na dvou dílčích škálách (Obr. 3.9).Přírodověda Přírodovědné učivo obsažené v testových úlo-hách TIMSS , které jsou určeny pro žáky 4. ročníků, bylo rozděleno do tří tematických okruhů. Jedná se o okruhy živá příroda, neživá příroda a nauka o Zemi. P ro každý z nich byla vytvořena dílčí šká-la, na které jsou prezentovány výsledky žáků.Průměrné výsledky žáků na dílčích škálách je možné porovnávat s celkovým výsledkem v pří-rodovědě a zjistit tak, zda jsou žáci v některém z okruhů úspěšnější. S rovnatelný výsledek s cel-kovým výsledkem z přírodovědy měli na všech třech dílčích škálách žáci z Dánska, z Finska, z I rska a z Rumunska. Čeští žáci byli relativně úspěšnější při řešení úloh z okruhu živá příroda a naopak relativně méně úspěšní byli v úlohách z tematického okruhu neživá příroda. P růměrný výsledek na dílčí škále nauka o Zemi měli srovna-telný s celkovým výsledkem z přírodovědy na šká-le TIMSS (Obr. 3.7).V průměru všech zúčastněných zemí byli chlapci statisticky významně lepší než dívky na dvou dílčích škálách – neživá příroda a nauka o Zemi. N aopak dívky měly lepší výsledek na šká-le živá příroda. Ve většině evropských zemí a člen-ských zemí OEC D byly výsledky chlapců a dívek vyrovnané v úlohách ze živé přírody. P ouze v pěti zemích byly úspěšnější dívky a ve čtyřech zase chlapci. N a zbývajících dvou škálách nebyly však v žádné z těchto zemí dívky úspěšnější než chlap-ci. Ti dosáhli statisticky významně lepšího výsled-ku v polovině zemí v okruhu nauka o Zemi a ve dvou třetinách zemí v okruhu neživá příroda. Také čeští chlapci si v těchto dvou okruzích vedli statis-ticky významně lépe než dívky (Obr. 3.8).Od roku 1995 byla koncepce přírodovědné části projektu TIMSS výrazně upravena. S pojením a přerozdělením některých tematických okruhů byl snížen jejich počet. N ásledně byly odděleny definice požadavků na žáky 4. ročníků od poža-davků na žáky 8. ročníků. Změny v členění pří-Obr. 3.8 Průměrné výsledky českých dívek a chlapců podle tematických okruhů(TIMSS 2011 – přírodověda, 4. ročník)480 490 500 510 520 530 540 550 560 prírodoveda celkem živá príroda neživá príroda nauka o Zemi dívky chlapci prumerný výsledek