14 Národní zpráva timss 2011 které byly dále sloučeny do tří okruhů v rámci še-tření TIMSS 2007. P růměrné výsledky na dílčích škálách proto můžeme srovnávat pouze mezi roky 2007 a 2011.Z osmnácti evropských zemí a členských zemí OEC D, které se zúčastnily obou posledních šetře-ní TIMSS , se v matematice za uplynulé čtyři roky statisticky významně zlepšilo šest zemí: Česká republika, N orsko, Japonsko, Dánsko, USA a S lovinsko. Žádná z účastnických zemí se za stejnou dobu v matematice významně nezhoršila. Všech šest uvedených zemí se statisticky významně zlepšilo v okruhu čísla a s výjimkou Dánska také v geometrii. Česká republika, N orsko a S lovinsko se při-tom od roku 2007 do roku 2011 zlepšily ve všech třech tematických okruzích (Obr. 3.3). Čeští žáci vykázali největší zlepšení při práci s daty. Toto zlepšení bylo ze všech zemí největší.Matematika Matematické učivo 4. ročníku zařazené do testů TIMSS bylo rozděleno do tří tematických okruhů: čísla, geometrické tvary a měření, znázornění dat. U posledních dvou kategorií budeme dále použí-vat zkrácené názvy geometrie a data. P ro každý okruh existuje dílčí škála, na které jsou prezento-vány žákovské výsledky.Použitá metodologie zpracování dat umožňu-je porovnat průměrné výsledky na dílčích škálách s celkovým výsledkem v matematice. Vyrovnané výsledky ve všech třech oblastech učiva, které se liší od celkového výsledku jen minimálně, proká-zali žáci Finska a K orejské republiky. Čeští žáci do-sáhli relativně lepšího výsledku při práci s daty, ve zbývajících dvou oblastech mají výsledek srovna-telný s celkovým výsledkem (Obr. 3.1). Z výsledků šetření TIMSS 2011 vyplynulo, že země s horším celkovým výsledkem si většinou vedou relativně lépe při řešení úloh z oblasti čísla a naopak rela-tivně hůře při řešení úloh z geometrie.Podle mezinárodního průměru si vedli chlap-ci lépe než dívky při řešení úloh z okruhu čís-la a dívky měly naopak lepší výsledek při práci s daty. V geometrii se výsledky chlapců a dívek nelišily. Čeští chlapci byli úspěšnější než dívky v úlohách z okruhu čísla i z okruhu data, při ře-šení úloh z geometrie byli přibližně stejně úspěš-ní (Obr. 3.2). České dívky měly nejhorší výsledek v okruhu čísla, chlapci dosáhli nejlepšího výsled-ku v okruhu znázornění dat.V kapitole 1 jsme porovnávali změny celkového výsledku v matematice od roku 1995 do roku 2011, to však není možné udělat s výsledky na díl-čích škálách. P o koncepční změně projektu TIMSS bylo šest tematických okruhů z roku 1995 zre-dukováno na pět okruhů pro šetření TIMSS 2003, Obr. 3.2 Průměrné výsledky českých dívek a chlapců podle tematických okruhů(TIMSS 2011 – matematika, 4. ročník)3 V ýsledky na dílčích škálách 450 460 470 480 490 500 510 520 530 matematika celkem císla geometrie data dívky chlapci prumerný výsledek