13 kapitola 2 – zastoupení žáků ve vědomostních úrovních vu o rozdílu v jejich průměrných výsledcích. Bylo zjištěno, že podíl českých chlapců na velmi vyso-ké vědomostní úrovni je o 6 % vyšší než podíl dí-vek. Dívky mají naopak vyšší zastoupení (o 5 %) na nízké úrovni.Obecně se ukázalo, že od roku 1995 do roku 2011 došlo spíše k navýšení kumulovaných po-dílů žáků ve vědomostních úrovních než k jejich snížení. N a všech čtyřech úrovních se kumulova-ný podíl zvýšil v P ortugalsku a ve S lovinsku, na třech úrovních pak v K orejské republice, v Japon-sku a v Maďarsku. K umulovaný podíl českých žáků se od roku 1995 zvýšil u nízké a střední vě-domostní úrovně. Znamená to, že za uplynulých šestnáct let se snížil podíl žáků, kteří v přírodovědě dosahují nejslabších výsledků (Obr. 2.4).Přírodověda Vědomostní úrovně v přírodovědě jsou zavede-ny stejným způsobem jako v matematice a dělicí body na škále výsledků TIMSS mají stejné hodnoty.Velmi vysoké úrovně v přírodovědě dosáhlo nejvíce žáků v K orejské republice (29 %) následo-vané Finskem (20 %). V České republice této úrov-ně dosáhlo 10 % žáků 4. ročníků (Obr. 2.3). Zastoupením žáků ve dvou nejvyšších vědomostních úrovních se Česká republika zařadila mezi nejúspěšnější evropské země. Relativně málo českých žáků (3 %) prokázalo velmi slabé vědomosti, ne-dosáhli ani nízké vědomostní úrovně. Menší po-díl těchto problémových žáků byl v E vropě zaznamenán pouze ve Finsku, v N izozemsku a v Rusku.Rozdělení chlapců a dívek podle vědomost-ních úrovní nám pomůže udělat si lepší předsta-Obr. 2.4 Zastoupení českých žáků ve vědomostních úrovních v letech 1995, 2007 a 2011 (TIMSS 2011 – přírodověda, 4. ročník)0 20 40 60 80 100 1995 2007 2011 pod nízkou úrovní nízká strední vysoká velmi vysoká %