10 Národní zpráva timss 2011 Zastoupení žáků ve vědomostních úrovních lze srovnávat v průběhu času. O d roku 1995 se kumulovaný podíl žáků (všichni žáci z vyšší úrov-ně dosahují automaticky i úrovně nižší) zvýšil ve všech vědomostních úrovních v K orejské repub-lice, v Japonsku, v Anglii, v Austrálii, v P ortugal-sku, ve S lovinsku a v USA. Jedinou zemí, která ve srovnání s rokem 1995 vykázala pokles kumu-lovaného podílu žáků ve všech úrovních, je Čes-ká republika, navzdory tomu, že se od roku 2007 začal kumulovaný podíl českých žáků ve všech vědomostních úrovních zvyšovat.Největší rozdíly v zastoupení českých žáků pozorujeme u dvou nejvyšších úrovní. Zatímco v roce 1995 dosáhlo velmi vysoké úrovně 16 % žáků a vysoké úrovně dalších 30 % žáků, činilo v roce 2011 zastoupení v obou těchto úrovních dohromady pouze 30 % žáků (Obr. 2.2).2 Z astoupení žáků ve vědomostních úrovních Matematika Projekt TIMSS rozlišuje u žáků čtyři vědomost-ní úrovně6: nízká, střední, vysoká a velmi vyso-ká. K aždá z nich je definována na škále výsledků TIMSS minimálním počtem bodů, kterého musí žák dosáhnout.V obrázku 2.1 je pro jednotlivé země uve-den podíl žáků ve všech vědomostních úrovních v matematice. Zatímco ve východoasijských ze-mích dosahuje nejvyšší vědomostní úrovně 30 % žáků a více, v ostatních zemích, s výjimkou S ever-ního I rska, je to méně než 20 %. V České republi-ce jsou jen čtyři procenta takových žáků. S edm procent českých žáků prokázalo jen velmi slabé znalosti a v matematické části testu nedosáhlo ani nejnižší vědomostní úrovně. Ve vysoké vědomostní úrovni je českých chlap-ců o 5 % více než dívek, naopak v nízké úrovni jich je o 5 % méně než dívek. Obr. 2.2 Zastoupení českých žáků ve vědomostních úrovních v letech 1995, 2007 a 2011 (TIMSS 2011 – matematika, 4. ročník)0 20 40 60 80 100 1995 2007 2011 pod nízkou úrovní nízká strední vysoká velmi vysoká %6 P odrobněji jsou vědomostní úrovně popsány v příloze 1. U každé z nich je také uvedena ukázka úlohy, kterou by měl žák na dané úrovni vyřešit.