9 kapitola 1 – celkové výsledky na škále timss obou projektů, vykazují s výjimkou Rumunska a Malty nadprůměrný výsledek ve čtenářské gramotnosti (Obr. 1.6). S rovnáme-li výsledky ve všech třech sledovaných oblastech, je zřejmé, že nejlépe si vedlo Finsko následované Ruskem a USA. Češ-tí žáci byli nadprůměrní na všech třech celkových škálách. N ejlépe si poradili s úlohami z přírodově-dy, kde byli úspěšnější pouze žáci Finska, Ruska a USA. N aopak nejhorší výsledek měli v matema-tice, kde je předstihlo 10 evropských zemí a USA.Obr. 1.5 Porovnání výsledků v letech 2011, 2007 a 1995 (TIMSS 2011 – přírodověda, 4. ročník)Obr. 1.6 Průměrný výsledek zemí VE ČtenářskÉ gramotnostI (PIRLS 2011 – čtenářská gramotnost, 4. ročník)Průměrný výsledek země je statisticky významně lepší než výsledek ČR horší než výsledek ČR lepší než průměr škály PIRLS horší než průměr škály PIRLS zeměprůměr Rusko 568 Finsko 568 Severní Irsko 558 USA 556 Dánsko 554 Irsko 552 Anglie 552 Nizozemsko 546 Česká republika 545 Švédsko 542 Itálie 541 Německo 541 Portugalsko 541 Maďarsko 539 Slovensko 535 Nový Zéland 531 Slovinsko 530 Rakousko 529 Litva 528 Austrálie 527 Polsko 526 Španělsko 513 Norsko 507 Rumunsko 502 Malta 477 –30 –10 10 30 50 70 Portugalsko Slovinsko Madarsko Korejská rep.Japonsko Ceská rep.USA Anglie Irsko Nizozemsko Austrálie Rakousko Nový Zéland Norsko zmena zmena 1995–2007 zmena 1995–2011 Země jsou řazeny sestupně podle rozdílu ve výsledcích v letech 1995 a 2011.