5 úvod Prezentace výsl edkůV projektu TIMSS jsou výsledky zemí prezentová-ny dvěma způsoby.První způsob prezentuje výsledky pomocí skórů (počtu bodů), které představují průměrný výsledek žáků jednotlivých zemí na škále výsledků TIMSS . Pro matematiku a pro přírodovědu byly zkonstruo-vány celkové škály na základě šetření TIMSS 1995 tak, že mezinárodní průměr odpovídal hodnotě 500 bodů a směrodatná odchylka byla 100 bodů. Škály jsou vytvořeny způsobem, který umožňuje srovnávat výsledky žáků v průběhu času. P ro oba předměty jsou dále vytvořeny dílčí škály, které od-povídají jednotlivým obsahovým a operačním ka-tegoriím.Druhý způsob prezentace výsledků žáků vychá-zí ze čtyř vědomostních úrovní. K aždá tato úroveň je určena minimálním počtem bodů, kterého musí žák dosáhnout. Výsledky zemí pak představují pro-centuální zastoupení jejich žáků v jednotlivých vě-domostních úrovních.Vzhledem k velkému počtu zemí zapojených do šetření TIMSS 2011 se při prezentaci výsledků omezíme pouze na členské země OEC D a členské země E U doplněné o Rusko. Výsledky všech zemí, které se do šetření žáků 4. ročníků zapojily, přiná-šíme v tabulkové části publikace (viz příloha 2).V první kapitole této publikace uvádíme celko-vé výsledky žáků 4. ročníků z matematiky a z pří-rodovědy. Výsledky jsou prezentovány pomocí skórů na škále TIMSS včetně jejich vývoje v prů-běhu času. N ejdříve jsou uvedeny výsledky žáků z matematiky, potom z přírodovědy.Ve druhé kapitole jsou celkové výsledky z ma-tematiky a z přírodovědy vyjádřeny podílem žáků (v %) v jednotlivých vědomostních úrovních. Uve-deny jsou rovněž změny v zastoupení žáků ve vě-domostních úrovních mezi jednotlivými realizova-nými cykly projektu TIMS.V kapitole tři jsou uvedeny výsledky žáků na dílčích škálách, které byly vytvořeny pro všech-ny obsahové a operační kategorie uvedené v kon-cepci šetření TIMS. S ledujeme rovněž změnu výsledků v průběhu času a rozdíly mezi výsledky dívek a chlapců. N ejprve jsou prezentovány výsledky na dílčích škálách pro matematiku, potom na dílčích škálách pro přírodovědu.Ve čtvrté kapitole sledujeme vztah žáků k ma-tematice, k přírodovědě a ke škole jako takové. Uvádíme některé charakteristiky skupiny učite-lů, kteří vyučovali testované žáky 4. ročníků, jaké mají podmínky pro výuku na školách a jaké me-tody při výuce používají. V závěru kapitoly se pak věnujeme rodinnému zázemí žáků. Uvedené informace byly získány z dotazníků, které byly nedíl-nou součástí šetření TIMSS 2011.