4 Národní zpráva timss 2011 Na jaře roku 2011 se uskutečnil sběr dat pátého cyklu projektu TIMSS , který zjišťoval výsledky v ma-tematice a v přírodních vědách u žáků 4. a 8. roč-níků. Šetření TIMSS 2011 se zúčastnilo celkem 63 zemí3 z celého světa spolu s dalšími 14 územně samosprávnými celky. V České republice proběhlo šetření pouze mezi žáky 4. ročníků. Zapojilo se do něj 177 základních škol, více než 4500 žáků a je-jich téměř 500 učitelů a ředitelů škol.V roce 2011 se čtyřletý cyklus projektu TIMSS sešel s pětiletým cyklem projektu PI RLS 4, který zjiš-ťuje úroveň čtenářské gramotnosti žáků 4. roční-ků základních škol. Země, které se zúčastnily obou projektů, mají jedinečnou příležitost porovnat vý-sledky žáků z matematiky, z přírodních věd a ze čtenářské gramotnosti. Do obou projektů se za-pojilo celkem 37 zemí včetně České republiky, kde proběhla obě testování na stejném vzorku žáků.Koncepce šetření TIMSS Koncepci šetření TIMSS 2011 tvoří dvě složky: obsahová a operační. O bsahová složka vymezu-je učivo, které pokrývají testové úlohy. O perační složka popisuje dovednosti, které by měli žáci při řešení úloh a zodpovídání otázek prokázat. K ate-gorie sledovaných dovedností jsou v matematice i v přírodovědě stejné.oblasti učiva dovednosti matematika přírodověda čísla živá příroda prokazování znalostí geometrické tvary a měření neživá příroda používání znalostí znázornění dat nauka o Zemi uvažování Koncepce šetření PIRLS Protože byli do šetření TIMSS i šetření PI RLS zařa-zeni stejní žáci, je pro úplnost uvedena také kon-cepce PI RLS 2011. Hlavní dva aspekty čtenářské gramotnosti (účely čtení a postupy porozumě-ní) se zjišťují pomocí testů, třetí neodmyslitelný aspekt tvoří čtenářské chování a postoje. Šetření TIMSS 2011/PIRLS 2011 3 Za Belgii se šetření TIMSS 2011 zúčastnila pouze její vlámská část. Velká Británie byla reprezentována Anglií a Severním Irskem, které jsou uváděny jako samostatné státy.4 P rogress in International Reading Literacy Study. Jde o projekt Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání IEA, který probíhá v pravidelných pětiletých cyklech od roku 2001. Česká republika se do něj zapojila v letech 2001 a 2011.Součástí obou šetření jsou dotazníky pro žáky, učitele a ředitele, které poskytují mnoho doplňu-jících informací k rozvoji a zlepšování výuky. P ro-jekt PI RLS navíc zahrnuje dotazník pro rodiče tes-tovaných žáků, takže můžeme získat podrobnější údaje o jejich rodinném zázemí.Použité nástroje pro sběr dat:n písemné testy pro žáky TIMS,n písemné testy pro žáky PIRLS,n dotazník pro žáky,n dotazník pro rodiče,n dotazníky pro učitele matematiky, přírodovědy a českého jazyka,n dotazník pro ředitele škol,n dotazníky pro odborníky oborových didaktik.účely čtení záměry, s nimiž čtenáři přistupují k četběpostupy porozumění činnosti, které čtenáři provádějí při četběčtení pro získávání literární zkušenosti (čtení ze zájmu a pro radost)vyhledávání informací vyvozování závěrůčtení pro získávání a používání informací (čtení jako nástroj vzdělávání)interpretace posuzování textu