3 úvod Úvod Projekt TIMSS Mezinárodní šetření matematického a přírodověd-ného vzdělávání TIMSS 1 je projektem asociace IE A2, která realizuje srovnávací studie v oblasti vzdělá-vání od roku 1959. C ílem projektu je poskytovat jednotlivým zemím informace, které jim pomohou zlepšovat výuku matematiky a přírodovědných předmětů a zvyšovat tak úroveň vědomostí a do-vedností žáků. Zúčastněné země se mohou vzá-jemně porovnávat a v uvedených předmětech mo-hou sledovat výsledky vzdělávání v čase.Projekt TIMSS vychází z matematického a pří-rodovědného kurikula účastnických zemí a za-měřuje se na vědomosti a dovednosti žáků roz-víjené ve školní výuce. O rientuje se na věkové kategorie devítiletých a třináctiletých žáků; ve většině zemí se jedná o žáky 4. a 8. ročníků po-vinné školní docházky.Projekt TIMSS jednotlivým zemím umožňuje:n Získat ucelená a mezinárodně porovnatelná data o tom, jaké matematické a přírodověd-né vědomosti, dovednosti a postoje si jejich žáci osvojili.n Zhodnotit vývoj výuky matematiky a přírodo-vědných předmětů v čase.n Posoudit nárůst matematických a přírodo-vědných kompetencí žáků mezi testovanými ročníky.n Mezinárodně porovnat kurikulum, metody a podmínky výuky.n Zjistit výsledky různě definovaných skupin žáků a zkoumat otázky rovnosti.n Použít výsledky šetření při určování a řešení problémů ve vlastní vzdělávací politice.Projekt TIMSS probíhá v pravidelných čtyřletých cyklech od roku 1995 a navazuje na mezinárodní studie matematického a přírodovědného vzdělává-ní realizované ve druhé polovině minulého století. Česká republika se do něj zapojila v letech 1995, 1999, 2007 a 2011, v roce 2003 se do šetření ne-zapojila.1 Trends in International Mathematics and Science Study 2 I nternational Association for the Evaluation of Educational Achievement (Mezinárodní asociace pro hodnocení výsledků vzdělávání)