54 Kromě učebnic a pracovních sešitů jsou při výuce matematiky používány pomůcky a názorná zobrazení matematických objektů, která žákům pomáhají porozumět matematickým veličinám a postupům.Výzkumy se zaměřují na různé způsoby využití těchto pomůcek při získávání základních matematických dovedností a při řešení matematických úloh (Manalo, Bunnell, & Stillman, 2000; Witzel, Mercer, & Miller, 2003).Vyučovaná témata Velká pozornost je zaměřena na to, jaký význam je přisuzován probíraným tématům z oblasti matematiky a přírodních věd a kolik času je jim ve třídách věnováno. Projekt TIMSS zjišťuje tyto skutečnosti prostřednictvím dotazníků přímo od učitelů matematiky a přírodovědných předmětů, jejichž žáci byli testováni.K jednotlivým tématům učitelé uvádějí, zda je ve třídě probírají nebo již probírali v předchozích ročnících a kolik času jim věnují či věnovali.Šetření TIMSS charakterizuje rozsah a úroveň obtížnosti matematických a přírodovědných předmětůvyučovaných v zúčastněných zemích tím, že popíše hlavní záměry práce v testovaných tří-dách.Metody výuky Učitelé používají rozmanité strategie, jak zvýšit motivaci žáků k učení.Žáci se nejlépe učí, když je učivo zajímá a když jsou do výuky aktivně zapojeni. Stanovení cílů,zajímavé výuko-vé materiály, uvádění toho co se žáci učí do souvislosti s jejich každodenním životem, odmě-ňování a ocenění, to vše jsou metody výuky, které přispívají ke zvýšení motivace žáků. Aby učitel dokázal posunout své žáky od vnější motivace k motivaci vnitřní, musí projevit oprav-dový zájem o jejich poznávací, fyzické a emocionální potřeby, předat jim zkušenosti se získá-váním a upevňováním znalostí a zvyšovat jejich sebeúctu a vnímání jejich vlastní efektivnosti v matematice a v přírodovědných předmětech. Toho může učitel docílit tak, že žákům před-kládá k řešení matematické a přírodovědné problémy a požaduje po nich, aby své postupy a odpovědi vysvětlovali (Pintrich, 2003). Výzkumy ukázaly, že žáci, kteří doučují či vysvětlují učivo spolužákům, a žáci, kteří těží z individuální výuky, podávají lepší výsledky než jejich vrstevníci (Wenglinsky, 2000).Z výzkumů rovněž vyplynulo, že žáci 8.ročníku dosahují v přírodovědných předmětech lepších výsledků,kdyžčastěji sami provádějí pokusy,vzájem-ně diskutují o prováděných měřeních a o jejich výsledcích, spolupracují s ostatními žáky na přírodovědných projektech, častěji čtou učebnice a píší delší vysvětlení nebo odpovědi na přírodovědné otázky.(Braun, Coley, Jia, & Trapani, 2009).Důraz, jaký je kladen na používání informačních technologií, svědčí o zavedené praxi ve tří-dách.Jak již bylo zmíněno dříve, může používání internetu a počítačových programů rozšířit žákům studijní možnosti.V mnoha zúčastněných zemích jsou také stále častěji používány kalkulačky.Dalším způsobem, jak rozšířit možnosti výuky a ohodnotit pokrok žáků, jsou domácí úkoly.Množství domácích úkolů z matematiky a z přírodovědných předmětůse liší mezi jednotli-vými zúčastněnými zeměmi i v rámci jednotlivých zemí.V některých zemích jsou domácí úkoly zadávány jen těm žákům, kteří si potřebují probírané téma více procvičit.V jiných ze-mích dostávají žáci domácí úkoly jako doplňující cvičení. Z těchto důvodů ukazují výzkumy efektivity domácích úkolů různorodé výsledky (Cooper, Robinson, & Patall, 2006; Trautwein, 2007).