53 vládními nařízeními,která omezují počet žáků ve třídě. Například redukce počtu žáků může odrážet přidělování prostředků pro třídy se speciálními potřebami nebo s praktickou výukou. Zjištění výzkumů jsou kvůli těmto různým okolnostem poněkud neurčitá (Nye, Hedges, & Konstantopoulos, 2001). Nicméně ať jsou důvody pro stanovení počtu žáků jakékoliv, má tento počet nepochybně vliv na klima ve třídě a na to, jak učitel výuku realizuje.Výsledky projektu TIMSS ukazují, že mezi jednotlivými zúčastněnými zeměmi jsou rozdíly v plánované době výuky předepsané kurikulem a realizované době výuky. Nicméně v průměru docházelo k dobré shodě mezi kurikulárními dokumenty a zprávami učitelů o realizaci výuky. Výzkumy v rozvojových zemích ukázaly, že je obzvláště důležité, aby čas určený na výuku byl využit efektivně s ohledem na výukové cíle a nebyl promarněn aktivita-mi, které s obsahem výuky nesouvisejí (Abadzi, 2007).Klima ve třídě utvářejí velkou měrou samotní žáci a studium je pak ovlivněno jejich předcho-zími znalostmi.Aby mohli dosáhnout úspěchů v matematice a v přírodovědných předmětech, musí mít žáci určité nezbytné předpoklady.Zkušený učitel odhadne žákovy jazykové schop-nosti a pojmové porozumění a propojí nové nápady, dovednosti a kompetence s jeho předcho-zími znalostmi.Žáci s nějakou psychologickou či fyzickou překážkou, jako je například nedo-statečná výživa nebo nedostatek spánku, nejsou schopni se kvalitně účastnit výuky a podílet se na ní.Třída plná pozorných a nasycených žáků se bude mnohem lépe učit než třída unave-ných a hladových žáků s opomíjenými handicapy (McLaughlin, McGrath, Burian-Fitzgerald, Lanahan, Scotchmer, Enyeart, & Salganik, 2005).Výukové materiály a informační technologie Dalším podstatným aspektem pro implementaci zamýšleného kurikula je dostupnost a použí-vání informačních technologií a dalších výukových materiálů,se kterými se žáci ve škole se-tkávají.Počítače a internet otevírají žákům cestu k prozkoumávání pojmů do hloubky, vzbu-zují nadšení a motivují k učení, umožňují žákům učit se jejich vlastním tempem a poskytují jim přístup k rozsáhlému množství informačních zdrojů. Vedle přístupu na internet mohou počítače sloužit pro řadu dalších vzdělávacích účelů. Zatímco původně bylo používání počíta-čů omezeno na opakování a procvičování učiva, dnes jsou počítače používány různými způ-soby, které zahrnují výukové programy, simulace, hry a aplikace.Nové programy umožňují žákům klást vlastní otázky a přicházet s vlastními problémovými situacemi a samostatně zkoumat a objevovat matematické a přírodovědné charakteristiky, vlastnosti a zákonitosti. Počítačové programy pro modelování a vizualizaci matematických a přírodovědných představ mohou žákům otevřít zcela nový svět a pomoci jim propojit tyto představy s vlastním způso-bem vyjadřování a symbolickým zápisem. Mají-li být počítače úspěšně integrovány do výuky, musí být jejich používání pro učitele bezproblémové a učitelé musí mít zajištěnu potřebnou odbornou a technickou podporu.V používání kalkulaček ve výuce jsou velké rozdíly jak mezi jednotlivými zeměmi zapoje-nými do projektu TIMSS, tak i v rámci jednotlivých zemí.Obecně ale používání kalkulaček ve výuce stále narůstá s tím, jak klesá jejich cena,a matematická kurikula berou tento fakt při svém vývoji v úvahu. V mnoha zemích jsou nastavena jasná pravidla pro jejich používání, s omezeními se setkáváme především v nižších ročnících. Pro porozumění kurikulu je důležité znát pravidla jejich použití pro jednotlivé ročníky. Kalkulačky lze používat při seznamování se s čísly, při počítání s nimi a pro porozumění vztahům je větší a je menší.Tím že eliminují únavné výpočty,umožňují žákům rychleji řešit numerické problémy a ti se tak mohou více věnovat výukovému procesu. Jak nejlépe kalkulačky používat a jakou roli by měly mít ve výuce,zůstává důležitou otázkou pro odborníky na matematické kurikulum a pro samotné učitele.