43 Vědecké zkoumání v šetření TIMSS 2011 V metodice šetření TIMSS 2011 jsou postupy vědeckého zkoumání považovány za stejně podstatné jako základní aspekty přírodovědných znalostí a za nepostradatelné ve všech čás-tech přírodních věd.Postupy vědeckého zkoumání mají obsahovou i dovednostní složku.Jed-notlivé úlohy vyžadují od žáků prokázání znalostí nástrojů a metod nezbytných pro vědeckou činnost, aplikaci těchto znalostí při přírodovědném zkoumání a užívání přírodovědných zna-lostí při vysvětlování a dokazování. V projektu TIMSS nejsou takovéto úlohy považovány za úlohy bez kontextu.Jsou vždy začleněny do jednotlivých tematických okruhů(například bio-logie, chemie, atd.)a odvozeny od celé řady dovedností specifikovaných v operační části pro-jektu.Očekává se, že žáci v obou ročnících budou mít určité základní znalosti o podstatě přírodních věd a vědeckého zkoumání. Měli by mít povědomí o tom, že se přírodovědné poznatky mění a že pro jejich ověření je důležité používat různé způsoby vědeckého zkoumání.Měli by vědět, jak se používají základní „vědecké metody“, jak se sdělují výsledky a že se přírodní vědy, matematika a technika vzájemně prolínají a ovlivňují.Kromě těchto obecných znalostí se od žáků očekává, že prokáží své dovednosti a schopnosti zahrnuté v pěti hlavních aspektech vě-deckého výzkumného procesu:•formulování otázek a hypotéz,•navrhování výzkumu,•znázorňování dat,•analyzování a interpretování dat,•vyvozování závěrůa formulování vysvětlení.Tyto aspekty vědeckého zkoumání jsou vhodné pro žáky 4.i 8.ročníku, ale znalosti a schop-nosti, které mají být prokázány,rostou co do komplikovanosti od ročníku k ročníku a odrážejí dovednostní vývoj žáků.Výuka přírodních věd ve 4.ročníku je zaměřena na pozorování a popis.Od žáků na této úrov-ni se očekává, že budou schopni formulovat otázky, které mohou být zodpovězeny na základě pozorování nebo získaných informací o skutečném světě. Aby žáci mohli takové otázky zod-povědět, měli by prokázat určité povědomí o tom, co tvoří „poctivé testování“,a měli by být schopni popsat a provést zkoumání, které je založené na systematickém pozorování nebo mě-ření s použitím jednoduchých pomůcek, zařízení a postupů.Dále se od žáků očekává, že dokáží prezentovat svá zjištění pomocí jednoduchých tabulek a diagramů, že určí jednoduché vztahy a závislosti a že stručně popíší výsledky svých šetření. Závěry vyvozené z šetření by u žáků 4.ročníku měly být písemné a měly by mít formu odpovědí na konkrétní otázky.V 8.ročníku by žáci měli prokázat více formalizovaný přístup k vědeckému zkoumání, který zahrnuje více ověřování a rozhodování.Očekává se od nich, že dokáží formulovat hypotézy nebo předpovědi, které jsou založené na pozorování nebo přírodovědných znalostech a které mohou být otestovány šetřením. Očekává se, že prokáží pochopení příčiny a následku a že pochopí důležitost stanovení veličin, které mají být v navrženém výzkumu kontrolovány a měněny.Dále můžou být od žáků vyžadována další rozhodnutí o prováděných měřeních, o experimentálním vybavení a o použitých postupech. Navíc se od žáků na této úrovni očeká-vá používání přiměřené a správné terminologie, jednotek, přesnosti měření, formátu a měří-tek.Dále by měli prokázat dovednosti při analyzování složitějších dat, při výběru a aplikaci vhodných matematických postupů a při popisu podobností v datech. Od žáků 8.ročníku lze