42 porozumění sjednocujícím pojmům a tématům napříč celým obsahem přírodních věd;při ře-šení přírodovědných problémů integrovat matematické pojmy a postupy.3.Vytváření hypotéz/předpovídání Při tvorbě otázek, které mohou být zodpovězeny výzkumem, kombinovat znalosti přírodo-vědných pojmů s informacemi získanými ze zkušenosti a pozorováním; při tvorběověřitel-ných hypotéz užívat poznatky získané pozorováním a rozborem přírodovědných pojmů a in-formací; na základě důkazů a přírodovědných znalostí vytvářet předpovědi o vlivu změn v daných biologických nebo fyzikálních podmínkách.4.Navrhování Navrhovat a plánovat výzkumy vhodné k zodpovězení přírodovědných otázek a k testování hypotéz;popsat nebo vybrat vlastnosti dobře navrženého výzkumu pomocí veličin, které mají být měřeny a kontrolovány, a pomocí vztahu příčina –následek; rozhodovat, jaká měření a postupy použít při výzkumu.5.Vyvozování závěrůNajít pravidelnosti v datech, popsat nebo shrnout trendy v datech a interpolovat nebo extrapo-lovat daná data nebo informace;na základě důkazů a znalostí přírodovědných pojmů vyvodit platné důsledky;odvozovat vhodné závěry, které se vypořádávají s danými otázkami nebo hypotézami,a prokázat porozumění vztahu příčiny a následku.6.Zobecňování Dělat obecné závěry, které přesahují experimentální nebo zadané podmínky, a aplikovat tyto závěry v nových situacích; určit obecné vzorce pro vyjádření fyzikálních vztahů a souvislostí.7.Posuzování Uvážit výhody a nevýhody použití alternativních postupů, materiálů a zdrojů; posoudit příro-dovědné a sociální faktory při hodnocení vlivu vědy a techniky na biologické a fyzikální sys-témy;posoudit alternativní vysvětlení, strategie pro řešení problémů a samotná řešení;hodno-tit výsledky výzkumů s ohledem na dostatečné množství dat.8.Zdůvodňování Používat důkazy a vědecké principy ke zdůvodnění vysvětlení a řešení problémů;vznášet argumenty na podporu navržených řešení problémů, závěrů šetření a vědeckých vysvětlení.