41 4.Interpretace informací Interpretovat důležité informace z textů, tabulek a diagramůna základě přírodovědných poj-mů a principů.5.Hledání řešení Vybrat a použít přírodovědné souvislosti, rovnice a vzorce při hledání kvalitativních a kvanti-tativních řešení vyžadujících přímou aplikaci nebo demonstraci přírodovědných pojmů.6.Vysvětlování Podat nebo vybrat vysvětlení pozorovaných přírodních jevů;prokázat porozumění základním přírodovědným pojmům, principům, zákonům a teoriím.Uvažování Uvažování je obsaženo v komplexnějších přírodovědných úlohách. Hlavním cílem přírodo-vědného vzdělávání je motivovat žáky, aby při řešení problémů používali vědecké uvažování, aby hledali vysvětlení, vyvozovali závěry, dělali rozhodnutí a využívali své znalosti i v nových situacích.Některé úlohy z oblasti uvažování obsahují navíc neznámé nebo kompli-kovanější souvislosti, které od žáků vyžadují i vyvozování závěrů na základě přírodovědných principů.Řešení může vyžadovat rozložení problému na části, z nichž každá vyžaduje aplika-ci přírodovědného pojmu nebo vztahu.Od žáků může být vyžadována analýza problému, kte-rá má určit, jakých fundamentálních principů se problém týká.Žáci mohou mít za úkol navr-hovat a vysvětlovat postupy řešení problémů,vybrat a použít vhodné rovnice, vztahy, vzorce a analytické postupy a svá řešení ověřit.Správná řešení zmíněných problémů mohou vycházet z různých přístupů a postupů,a proto je ve výuce přírodních věd důležité rozvíjet také schop-nost uvažovat o alternativních postupech.Od žáků může být požadováno vyvozovat závěry z přírodovědných údajů a faktů,poskytovat důkazy o induktivním i deduktivním uvažování a porozumět zkoumání příčiny a důsledku.Od žáků se očekává,že dokáží dělat rozhodnutí a ohodnotit je, uvážit výhody a nevýhody alterna-tivních materiálůa postupů, vzít v úvahu vliv různých vědeckých směrů a zhodnotit řešení problémů. V 8.ročníku by žáci konkrétně měli zvážit a ohodnotit alternativní vysvětlení, roz-šířit závěry na nové situace a posoudit vysvětlení založená na důkazech a přírodovědných znalostech.Vědecké uvažování je důležitou součástí tvorby hypotéz a návrhůpro jejich ově-ření, analýzu a interpretaci dat.Tyto schopnosti si žáci začínají budovat na velmi omezené úrovni už na prvním stupni základní školy a dále je rozvíjí v průběhu výuky přírodovědných předmětů na druhém stupni základní školy a na školách středních.Některé úlohy jsou zaměřeny na hlavní pojmová témata, která vyžadují od žáků spojení zna-lostí a porozumění z různých oblastí a jejich použití v nových situacích. Proto mohou tyto úlohy vyžadovat integraci matematiky a přírodních věd a syntézu pojmů z různých tematic-kých celkůnapříč přírodovědnými obory.1.Analyzování Analyzovat problémy s cílem určit relevantní souvislosti, pojmy a jednotlivé kroky vedoucí k řešení problémů;navrhnout a vysvětlit strategie řešení problémů.2.Propojování/syntetizování Předložit řešení problémů, které vyžadují posouzení více různých faktorů nebo souvisejících pojmů;vytvářet asociace a propojení mezi pojmy z různých oborů přírodních věd;prokázat