40 1.Vybavování/rozpoznávání Vyjádřit či vybrat správné výroky o přírodovědných faktech, souvislostech, dějích a pojmech;určit charakteristiky nebo vlastnosti určitých organizmů, látek a dějů.2.Definování Vyslovit či určit definice přírodovědných termínů;znát a vhodně používat přírodovědnou terminologii, symboly, zkratky, jednotky a měřítka.3.Popisování Popsat organizmy, fyzikální látky a přírodovědné děje způsobem, který prokáže znalost vlast-ností, struktury, funkce a souvislostí.4.Ilustrování příklady Podpořit či vyjasnit výroky o faktech nebo pojmech a uvést vhodné ilustrační příklady;vybrat či předložit určité příklady pro ilustraci znalostí obecných pojmů.5.Prokázání znalosti přírodovědných přístrojůProkázat znalost používání aparatur, vybavení, pomůcek, měřicích přístrojů a různých stupnic a měřítek pro přírodovědné zkoumání.Používání znalostí Otázky v této oblasti dovedností mají vést k přímému uplatnění znalostí a porozumění přírod-ním vědám v nekomplikovaných úlohách.Šetření TIMSS 2011 proto obsahuje takové úlohy, které po žácích vyžadují porovnání, posouzení a třídění;dále interpretaci přírodovědných in-formací ve světle přírodovědných pojmů a principů;používání a aplikaci porozumění příro-dovědným pojmům a principům při hledání řešení nebo při tvorbě vysvětlení. Tyto úlohy mo-hou také požadovat přímou aplikaci nebo demonstraci vztahů, rovnic a vzorců v souvislostech, které by měly být známé z výuky přírodovědného učiva. Jsou zde obsaženy kvantitativní problémy, které vyžadují číselné řešení, i kvalitativní problémy, které vyžadují popisné odpovědi.Žáci by měli být schopni používat diagramy nebo modely, aby ilustrovali struktury a souvislosti a aby prokázali porozumění přírodovědným pojmům.1.Porovnávání/posouzení/roztřídění Určit nebo popsat podobnosti a rozdíly mezi skupinami organizmů, látek a dějů;rozlišit, roz-třídit a uspořádat jednotlivé objekty, látky, organizmy a děje podle zadaných charakteristik a vlastností.2.Používání modelůPoužívat diagramy a modely při prokazování porozumění přírodovědným pojmům, struktu-rám, souvislostem, dějům, biologickým nebo fyzikálním systémům a koloběhům (například potravní řetězec, elektrický obvod, koloběh vody, sluneční soustava, struktura atomu).3.Uvádění do souvislostí Uvést do souvislosti znalosti fundamentálních biologických a fyzikálních pojmůs pozorovanými nebo odvozenými vlastnostmi, chováním či použitím předmětů, organizmů a látek.